• Anmeldelser på TripAdvisor: en økende makt over hotellmarkedet? 

      Nowak, Pernille; Höjstedt, Lisa; Olsen, Hanne (Bachelor thesis, 2017)
      Besvarelsen tar i utgangspunktet forbrukerens tilbakemeldinger på TripAdvisor og hvordan hotellene kan bruke disse tilbakemeldingene til å forsterke deres svake sider. Vi har valgt å dele bacheloroppgaven inn i fem ...
    • Bacheloroppgaven 

      Lindstad, Christina; Sætre, Sebastian (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      Hotellmarkedet preges i dag av sterke etterspørselssvingninger, som videre resulterer i varierende etterspørsel etter arbeidskraft. Dette er spesielt gjeldende sesongbasert hotelldrift ved perifere destinasjoner. ...
    • Betydningen av unike hotellkonsepter 

      Wessel, Julia; Skaanes, Kristin; Bølgen, Anna; Vestby, Anne Cathrine (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven har vi valgt å undersøke hvilken betydning unikhet i hotellkonsept vil ha for betalingsviljen i ferie- og fritidsmarkedet. Hotellmarkedet har i senere tid endret seg fra det å være et sted å sove, til å ...
    • Bloggeren man liker å mislike: Troverdighet og negative omtaler i media 

      Imeland, Ida Sherin; Nazareno, Mary Kathleen; Malum, Anne Lise (Bachelor thesis, 2017)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke nærmere hvordan negative omtaler i media påvirker troverdigheten til bloggere. Bloggere har de siste årene utviklet seg til å bli det vi kalle influencers. En influencer er en ...
    • Gjesteundersøkelsers påvirkning på servicekvaliteten 

      Johansen, Sarah; Norum, Ingrid Rydjord (Bachelor thesis, 2017-10-06)
      Denne bacheloroppgaven ser nærmere på sammenhengen mellom hotellenes gjestetilbakemeldinger fra egne utsendte gjesteundersøkelser og servicekvalitet. Vi ønsket å undersøke hvor aktivt gjestetilbakemeldingene blir brukt, ...
    • HUR KAN REVENUE MANAGEMENT ANVÄNDAS I RESTAURANGBRANSCHEN 

      Karlsson, Stina; Olsson, Patrik; Qvale, Ole Fredrik Boldersløw (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      I denna uppsats har vi valt att studera hur restaurangbranschen kan använda sig av Revenue Management-metoder och verktyg. För att inhämta data så har vi genom kvalitativ metod genomfört semistrukturerade intervjuer där ...
    • Hvordan bør kjedeuavhengige hoteller i Norge forholde seg til OTA-ene? 

      Herness, Dennis Knudsen; Halvorsen, Geir (Bachelor thesis, 2017)
    • Hvordan fremme en positiv utvikling av RevPAC i bilutleiebransjen? 

      Olstad, Marte Helene; Mikaelsen, Monica Linnéa; Eide, Kine Merete (Bachelor thesis, 2017-10-06)
      Vi har forsket på en sentral og per dags dato markedsledende aktør i bilutleiebransjen for å finne ut hva som skal til for å fremme en positiv utvikling av RevPAC på sikt. Revenue Management (som iblant vil bli forkortet ...
    • Hvordan kan hotellbransjen anvende Revenue Management for å fremme kundelojalitet? 

      Fagerheim, Christer; Larsen, Kamilla; Osnes, Nina Berg (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      Vi har i denne oppgaven valgt å undersøke hvordan hotellbransjen kan anvende Revenue Management for å fremme kundelojalitet. Revenue Management er en forholdsvis ny fagdisiplin i Norge, som går ut på å øke verdi for kunden ...
    • Hvordan kan Scandic bruke markedskommunikasjon for å synliggjøre deres verdier om å være en bærekraftig hotellkjede? 

      Vik Westre, Sophie; Faugstad, Olivia; Søvik, Gøril (Bachelor thesis, 2020)
      Vår oppgave tar for seg hvordan hotellkjeden Scandic kan bli tydeligere i sine sosiale kanaler om arbeidet de gjør for miljøet ved hjelp av markedskommunikasjon. I forkant av denne oppgaven hadde vi et inntrykk av at de ...
    • Hvordan påvirker hotelldesign gjesters holdning til hotellet? Case: Grand Hotel Oslo 

      Johansen, Jeanett Løken; Lund, Katarina Irena (Bachelor thesis, 2017-10-06)
      Dagens hotellmarked karakteriseres av intens konkurranse og stadig mer krevende kunder. Det fører til at hotellbedrifter tar i bruk design i større grad for å differensiere seg fra andre overnattingssteder. Temaet for ...
    • Kan hotellenes direkte distribusjon øke ved innføring av bedrede lojalitetsprogrammer eller teknologiske løsninger? 

      Gundersen, Kristin; Ramfjord, Kaja; Sundvoll, Miriam Fuglesang (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har vi valgt å se nærmere på om hotellene kan øke sin direkte distribusjon ved forbedring av deres lojalitetsprogrammer og bedring av teknologien på deres nettsider. Bakgrunnen for oppgaven er i hovedsak ...
    • Lederens påvirkning på de ansattes motivasjon: en studie av motivasjonsarbeid i frittstående distriktshotell sammenliknet med i franchise- og kjedehotell 

      Agledal Gregersen, Stian; Rogdaberg Trå, Malene (Bachelor thesis, 2020)
      I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på hvordan ledere jobber for å påvirke motivasjon. Formålet med oppgaven var å finne ut om det eksisterer noen forskjeller i motivasjonsarbeidet i frittstående distriktshotell ...
    • Menneske og teknologi - serviceytelse i perfekt harmoni? En bacheloroppgave om automatisering av serviceleveranse i hotell 

      Sanden, Aina; Lerum Bondevik, Morten (Bachelor thesis, 2020-06-01)
      Selvbetjeningsteknologi er en av mange bidragsytende faktorer til et automatisert samfunn, og vi finner teknologi i form av selvbetjent inn- og utsjekk i stadig flere hotell. Frontpersonalets interaksjon med gjester har ...
    • Norske hotellprisers utvikling 

      Storvik, Ellen Kleivenes (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven er det forsket på fenomenet hotellpriser i Norge. Dette fronomenet er det mange ulike meninger om, men nokså lite forskning rundt. Bacheloroppgaven min har som formål å se på hovedtiltak som den norske ...
    • Optimal praktisering av dynamisk prising for oppfattet rettferdighet 

      Heiberg, Axel Stensholt; Hoff, Frederick (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      Denne forskningen har som formål å kartlegge hva innenfor prisstrategier som skaper en større rettferdighetsfølelse for brukere av hotelltjenester. For å løse problemstillingen tok vi utgangspunkt i tre hypoteser vi mente ...
    • Outsourcing – En kortsiktig strategi for renhold på hotell? 

      Ringsby, Josefin; Przadka, Eva Anna; Brakstad, Haakon Høiby (Bachelor thesis, 2017-10-06)
      Problemstillingen vi har valgt i denne undersøkelsen er “Hvordan påvirker tilknytningsform arbeidets organisering og arbeidsmiljø innen renhold i hotell?” Formålet med denne oppgaven er å avdekke organisatoriske forskjeller ...
    • Påvirker digitale distribusjonskanaler utøvelsen av Revenue Management? 

      Solheim, Mathilde; Jønland, Mari (Bachelor thesis, 2017)
      Dagens hotellnæring er dominert av de store kjedene, som alle praktiserer Revenue Management. Vårt formål med oppgaven, og problemstillingen vår er å kartlegge “ Hvordan påvirker det digitale distribusjonslandskapet ...
    • Personalledelse under en pandemi 

      Tjensvold, Hanne; Stenberg, Anne Egaas (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med denne oppgaven har vært å finne endringene rundt utøvelsen av personalledelse i hotell under covid-19 pandemien. Pandemien har forårsaket uforutsigbarhet i hotellbransjen. Fra 1.mars 2020 har Norge hatt regler ...
    • Restaurant Revenue Management – en oppskrift på lønnsomhet? 

      Pedersen, Henriette Emilie Jamtli; Thomassen, Emilie Fjellstad; Weng, Oda Elisabeth (Bachelor thesis, 2018-10-01)
      Restaurantbransjen i Oslo er preget av høy konkurranse om attraktive priser og markedsandeler. For å kunne drive mer lønnsomt finnes det en rekke strategier som kan iverksettes for å øke omsetningen. På bakgrunn av dette ...