Blar i Studentarbeider fra Institutt for markedsføring på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 68
-
Arbeidskraftens (etiske) betydning for salg
(Master thesis, 2014-10-01)Denne masteroppgaven er en etnografisk studie av klær. Med en produktbiografisk tilnærming er studiet modifisert til å gjelde antrekkene, “wearing wardrobe study”. Hensikten med studiet er å skape forståelse rundt plaggets ... -
Asymmetrisk medielandskap – er det tillit? En kvalitativ studie av tillit mellom annonsører og mediebyrå
(Master thesis, 2018-11-01)Mediebyråer har vokst frem som en av de viktigste strategiske rådgiveren for annonsører. De er å anse som et bindeledd mellom annonsører og mediehus/publisister. Videre går om lag halvparten av reklameomsetning i det ... -
Bryr du deg egentlig om klimaet? - En studie om hvordan forbrukeres atferdsintensjon kan påvirkes gjennom informasjon
(Master thesis, 2021)Store deler av de menneskeskapte klimagassutslippene skyldes overforbruk av tekstiler i den vestlige verden. I lys av det tar denne masteroppgaven for seg hvordan hvert enkelt individ kan bidra til å begrense klimagassutslippene ... -
Bærekraft og konkurransefortrinn : Et studie om hvordan bedrifter kan prestere bedre ved å ha en proaktiv tilnærming til bærekraft
(Master thesis, 2020-06)As the strain on planet Earth is increasing, there is a heightened need for organizations to address the natural environment and come as close to zero emission levels as possible. The purpose of this study is to clarify ... -
Bærekraftig markedsføring: HVORDAN OG HVORFOR KUNDER SKAL DELTA I SIRKULÆRE CSR-AKTIVITETER?
(Master thesis, 2018-11-01)Denne masteroppgaven har undersøkt forbrukerresponser og forbrukeratferd til CSR eller Corporate Social Responsibility innen sirkulære tjenester. Denne oppgaven undersøker hvordan samsvar mellom bedriften og CSR-aktiviteter ... -
Bør bedrifter alltid fortelle om sitt samfunnsansvar? En studie om effekten av CSR på oppfattet pris og kvalitet
(Master thesis, 2019)Vår masteroppgave tar for seg sammenhengen mellom det å kommunisere CSR (bedrifters samfunnsansvar) og forbrukeres oppfattelse av pris og kvalitet. Mer konkret har vi først undersøkt hvordan CSR påvirker forbrukerens ... -
Co-creation i Norge: en kartlegging av innovative virksomheters syn på interessenter og co-creation
(Master thesis, 2017-10-28)Åpen innovasjon og involvering av kunder og andre interessenter i innovasjonsprosessen blir av akademikere og næringslivsaktører sett på som den mest verdifulle måten å drive innovasjon på. Co-creation er en innovasjonsmetode ... -
Cross Cultural Crisis Communication: A Comparative Case Study
(Master thesis, 2014-10-21)Casestudien undersøker om kultur har en betydning for krisekommunikasjon. Kultur kan være så mangt, men i denne oppgaven er det snakk om nasjonalkultur. Anderson (1996) skriver at en nasjon er et forestilt felleskap hvor ... -
CSR in Controversial Industries: Can the Norwegian Oil and Gas Industry Benefit From Communicating their Environmental CSR Efforts?
(Master thesis, 2020-06-23)As corporate social responsibility (CSR) initiatives are used more frequently as a marketing tactic, research is lacking on the subject with regard to controversial industries. The aim of this study is to ... -
Effektene av Merkekonsept og Construal Level Theory på Preferanse og Betalingsvillighet
(Master thesis, 2017-10-28)Denne masteroppgaven tar for seg merkekonsept og CLT. Merkekonsept er en overordnet mening som identifiserer en merkevare med utgangspunkt i målgruppens behov. Vi skiller mellom to ulike merkekonsept; funksjonelt og ... -
Effekter av ulikt tillitsnivå i merkeallianser og betydningen av fit
(Master thesis, 2018-11-01)Denne masteroppgaven undersøker effektene mellom merkevarer med ulikt tillitsnivå i merkeallianser. Inngåelse av merkeallianser medfører at forbrukeren presenteres for to merkevarer samtidig og det forekommer dermed en ... -
Emballasje som indirekte kommunikasjonsverktøy for formidling av samfunnsansvar i skjønnhetsindustrien
(Master thesis, 2022)Formålet med oppgaven er å utforske hvordan en gruppe forbrukere oppfatter emballasjen som et verktøy i skjønnhetsmerkenes kommunikasjon av samfunnsansvar. Hensikten er å kartlegge hvordan disse forbrukerne synes merkene ... -
En casestudie av gjennomtrekk og retainment i kunnskapsbedriften Knowit
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ casestudie av konsulentforetaket Knowit. Oppgavens problemstilling er; “Hvordan kan Knowit bli bedre på å beholde kunnskapsrike ansatte?”, noe denne kvalitative avhandlingen prøver ... -
En casestudie av informasjonsteknologiens rolle i markedsorientering
(Master thesis, 2018-11-01)denne masteroppgaven ser vi på hvordan informasjonsteknologien former prosessene rundt arbeidet med markedsorienteringen og hvordan det påvirker den overordnede markedsføringsstrategien til en bedrift. Oppgaven baserer seg ... -
En kvalitativ studie av den pliktoppfyllende kvinne i kjøpskontekst
(Master thesis, 2016-11-07)Det er forsket lite på hvorvidt forbrukere responderer på symbolmerking i kjøpskontekst, spesielt er det gjort svært få kvalitative studier på dette området. Hensikten med vår oppgave var å få en dypere innsikt i hvilken ... -
En kvalitativ studie av forbrukeratferd på søkemotoren Google
(Master thesis, 2018-11-01)Denne oppgaven tar for seg forbrukeres atferd på søkemotoren Google. Denne atferden vil være delt inn i betalt plassering eller organisk søk. Jeg har undersøkt denne atferden opp mot forbrukerens grad av involvering og ... -
En kvalitativ studie av stigma, single enpersonshusholdninger og ferdige middagsprodukter
(Master thesis, 2015-11-23)Undersøkelsens formål: Det er skrevet lite om hvordan single og aleneboende opplever ferdige enporsjonsprodukter i dagligvare. Hensikten med oppgaven er å skape forståelse for stigmaets aktualitet hos norske enpersonshusholdninger ... -
En sponsors effekt : En studie om hvordan forbrukere reagerer på bruken av humor og kongruens i et sponset innlegg i en podkast
(Master thesis, 2020-06-24)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan forbrukere responderer på et sponset innlegg i en podkast, og hvordan denne responsen kan påvirkes ved bruken av humor og kongruens. Målet med oppgaven er å kartlegge om disse ... -
En studie om effekten av et merkesamarbeid med en ‘sosiale medier’-influenser og en ‘kjendis’-influenser på Instagram
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen er en studie om effekten av influensermarkedsføring og merkesamarbeid med en kjendis på sosiale medier. Avhandlingen er basert på et surveyeksperiment som ble designet med Nettskjema ut fra en kombinasjon ... -
En utforskning av kategoribreddes effekt på informasjonsprosessering, kjøpsbeslutning og tilfredshet ved innovasjonsvarer i en dagligvarekontekst.
(Master thesis, 2014-10-01)I denne masteroppgaven utforskes kategoribreddes effekt på informasjonsprosessering,kjøpsbeslutning og tilfredshet. En litteraturgjennomgang av tidligere studier viser at informasjonsprosessering medierer kategoribreddes ...