Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCarlsen, Isabel Rinaldi
dc.contributor.authorLaursen, Cecilie Kjelling
dc.date.accessioned2013-12-09T12:36:42Z
dc.date.available2013-12-09T12:36:42Z
dc.date.issued2013-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161551
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven belyser de norske dagligvarekjedenes private brands og ser på hvilke faktorer som påvirker motivasjonen når generasjon x og y velger disse merkene. Vi presenterer private brands gjennom historie, formål, utvikling og strategi. Innledningsvis går vi nærmere inn på utviklingen av private brands. Fra da formålet kun var lav pris og frem til i dag da de har begynt å ta form som merker, og hvordan de i dag operer innenfor ulike konsepter. Vi presenterer tidligere forskning som har undersøkt motivasjon knyttet til valg av private brands. Her demografiske faktorer, holdning, risiko og opplevd verdi. Forskning brukes til å belyse hvordan ulike faktorer leder til motivasjon, og dermed skaper en drivkraft som styrer forbrukeren i retning av å opptre mot eller fra valg av private brands.Vi undersøker hvordan generasjon x og y motiveres til å velge private brands, gjennom en todelt metodedel, bestående av en kvalitativ fokusgruppe og en kvantitativ e-post-undersøkelse. Resultatene fra den kvalitative metodedelen presenteres i en innholdsanalyse, der intern gyldighet og pålitelighet vurderes og videre arbeid blir presentert. Funnene fra fokusgruppene sammen med tidligere forskning, ble brukt for å få utarbeidet hypoteser og kausalmodell til det kvantitativt undersøkelsesopplegget. Vår kvantitativ metode ble gjennomført i samarbeid med Ipsos MMI, som i store deler baserte seg på tidligere forskning og fra de funn som fremkom i den kvalitative metodedelen. Undersøkelsen presenteres gjennom krysstabeller for å sammenligne generasjon x og y i både prosent og antall, t-test for å se etter om det finnes forskjeller og/eller likheter og frekvensanalyse for å sette variabler opp mot hverandre der det har vært hensiktsmessig. I rapporten vurderes feilmargin og generalisering, der vi ser på sikkerhetsnivå og vurderer størrelsen på utvalget og hvor representativt det har vært. Avslutningsvis trekker vi konklusjoner og viser til videre foreslått arbeid.no_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectMerkebyggingno_NO
dc.subjectKvantitativ metodeno_NO
dc.titleGenerasjon X og Y sin motivasjon for å velge private brandsno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel