• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En introduksjon til metodene bloggere bruker for å promotere produkter, og hvordan dette kan påvirke deres lesere.

Karlsen, Madeleine; Thoresen, Sylvia Therese; Olsen, Kine Mari
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Kandidatnr. 980158, 980077, 980214 kopi.pdf (62.62Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161563
Date
2013-12-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
I denne oppgaven skulle vi se på hvordan forbrukere blir påvirket av eksponering av en

produktomtale via sosiale medier, nærmere bestemt blogg. Vi ønsket å få en forståelse av

hvordan blogginnlegg er utformet på en effektiv måte, og hvordan effekt produktomtaler har på

forbrukeren. Med dette som grunnlag, ønsket vi å belyse følgende problemstilling:

”Hvilke virkemidler blir brukt på blogginnlegg, og hvordan påvirkes leseren av

produktomtaler”?

Vi har tatt utgangspunkt i en allerede eksisterende teori om påvirkning – Hierarchy of Effects

Model. Formålet med oppgaven var å rekonstruere stegene i denne modellen, slik at den kunne

brukes i konteksten blogg. Vi tok i bruk teorier som kommunikasjonsprosessen,

markedskommunikasjon, holdninger og forbrukeratferd som grunnlag for utbredelsen av

modellen.

Vi valgte å benytte oss av kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk forskningsdesign, hvor

formålet er å utforske og beskrive mennesker, og deres erfaringer med og forståelse av et

fenomen. For å kunne besvare første del av problemstillingen, utførte vi observasjoner, og

analyserte disse med utgangspunkt i semiotikk og retorikk som analyseverktøy. For å besvare

problemstillingens andre del, gjennomførte vi dybdeintervjuer. Det ble brukt semi-strukturerte

intervjuer for å være sikre på at vi ikke mistet relevant data, og vi forholdt oss til en overordnet

intervjuguide under intervjuene.

I analysen har vi kartlagt hvilke virkemidler som brukes i utformingen av et blogginnlegg, og fått

en forståelse av hvordan leseren påvirkes av en produktomtale. Det kommer frem at det er tatt i

bruk elementer i semiotikk, retorikk og markedskommunikasjon, som virkemidler. Videre kan vi

finne av analysene at forbrukerne blir påvirket gjennom kommunikasjonsprosessen, de endrer

atferd, og vi har fått svar på hvem påvirker dem, via beslutningsprosessen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit