Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Madeleine
dc.contributor.authorThoresen, Sylvia Therese
dc.contributor.authorOlsen, Kine Mari
dc.date.accessioned2013-12-05T10:40:04Z
dc.date.available2013-12-05T10:40:04Z
dc.date.issued2013-12-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161563
dc.description.abstractI denne oppgaven skulle vi se på hvordan forbrukere blir påvirket av eksponering av en produktomtale via sosiale medier, nærmere bestemt blogg. Vi ønsket å få en forståelse av hvordan blogginnlegg er utformet på en effektiv måte, og hvordan effekt produktomtaler har på forbrukeren. Med dette som grunnlag, ønsket vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvilke virkemidler blir brukt på blogginnlegg, og hvordan påvirkes leseren av produktomtaler”? Vi har tatt utgangspunkt i en allerede eksisterende teori om påvirkning – Hierarchy of Effects Model. Formålet med oppgaven var å rekonstruere stegene i denne modellen, slik at den kunne brukes i konteksten blogg. Vi tok i bruk teorier som kommunikasjonsprosessen, markedskommunikasjon, holdninger og forbrukeratferd som grunnlag for utbredelsen av modellen. Vi valgte å benytte oss av kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk forskningsdesign, hvor formålet er å utforske og beskrive mennesker, og deres erfaringer med og forståelse av et fenomen. For å kunne besvare første del av problemstillingen, utførte vi observasjoner, og analyserte disse med utgangspunkt i semiotikk og retorikk som analyseverktøy. For å besvare problemstillingens andre del, gjennomførte vi dybdeintervjuer. Det ble brukt semi-strukturerte intervjuer for å være sikre på at vi ikke mistet relevant data, og vi forholdt oss til en overordnet intervjuguide under intervjuene. I analysen har vi kartlagt hvilke virkemidler som brukes i utformingen av et blogginnlegg, og fått en forståelse av hvordan leseren påvirkes av en produktomtale. Det kommer frem at det er tatt i bruk elementer i semiotikk, retorikk og markedskommunikasjon, som virkemidler. Videre kan vi finne av analysene at forbrukerne blir påvirket gjennom kommunikasjonsprosessen, de endrer atferd, og vi har fått svar på hvem påvirker dem, via beslutningsprosessenno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectForbrukeratferdno_NO
dc.subjectSosiale medierno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.titleEn introduksjon til metodene bloggere bruker for å promotere produkter, og hvordan dette kan påvirke deres lesere.no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel