Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBuli, Harald
dc.contributor.authorEgge, Thomas
dc.contributor.authorBruun, Martin
dc.date.accessioned2013-12-17T12:38:55Z
dc.date.available2013-12-17T12:38:55Z
dc.date.issued2013-12-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161724
dc.description.abstractBakgrunn for oppgaven kommer fra en delt interesse og lidenskap for både Revenue Management og fotball. Vi har observert den negative utviklingen blant oppmøte av tilskuere på kamper i Tippeligaen og tenkte at det var interessant å sette dette i sammenheng med Revenue Management. Vi endte til slutt med følgende problemstilling: Antall tilskuere på norske Tippeligakamper har blitt redusert de siste årene. Kan verdibasert prising endre denne utviklingen? Studiet berører hovedsakelig fagfelt som markedsføring, Revenue Management, forbrukeratferd, strategisk prising og opplevelsesøkonomi. Vi tok i bruk ett kvalitativt casestudie hvor vi har vært i kontakt med 8 informanter som har bidratt med verdifull informasjon om klubbenes situasjon. Spørsmålene vi brukte var dannet på bakgrunn av teori, og intervjuene ble transkribert direkte etter endt intervju.For å begrense oppgavens omfang valgte vi tidlig å ta utgangspunkt i fire teoretiske antagelser. Problemstillingen og de fire antagelsene har vært sentrale i hele forskningsprosessen og danner grunnlag for analysen og tolkning. Avslutningsvis i oppgaven kom vi frem til hvilke effekter en verdibasert prisstrategi kan ha for publikumsproblematikken. Disse effektene gjenspeiler i stor grad våre teoretiske antagelser disse er formulert følgende: - Strategisk kartlegging av kundenes verdidrivere vil ha en positiv effekt for kundens økonomiske verdi av produktet. - Tippeliga-produktets kompleksitet gjør at verdibaserte priser ikke vil ha en helhetlig positiv effekt. - Innføring av verdibasert prising vil ha en positiv effekt for Tippeliga-klubbenes evne til å forstå markedet, kommunisere med markedet og til å tilegne seg kunnskap om de ulike kundene.- Bruk av pris som et strategisk virkemiddel vil ha positiv effekt for kundenes betalingsvillighet og på klubbenes evne til å styre kundenes kjøpsatferd.no_NO
dc.subjectBARno_NO
dc.subjectReiselivno_NO
dc.subjectForbrukeratferdno_NO
dc.subjectKjøpsatferdno_NO
dc.titleKan en verdibasert prisstrategi påvirke publikumsutviklingen for Tippeligaen?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel