Moderne markedskommunikasjon, forbrukerkritikk og likes.
Abstract
Denne oppgaven tar med utgangspunkt i Phillip Kotlers markedsføringsteorier og Thorolf
Helgesens teorier om markedskommunikasjon for seg hvilke kriterier som ligger til grunn
for avvik i oppslutning på Facebook mellom DNB og Nordea.
Vi vil gjennom oppgaven komme med teoretiske antakelser på hvorfor dette skillet
eksisterer, som vi vil bekrefte/avkrefte gjennom et casedesign der vi analyser fem
dybdeintervju gjennomført hos bedriftene.
Avhandlingen starter med en redegjørelse av Facebook, tradisjonell markedsføring,
kunderelatert markedsføring, markedskommunikasjon og Co-Creation. Disse temaene vil
være sentrale for forståelse av situasjonen mellom DNB og Nordea og verdien av
Facebook som markedskommunikasjonskanal for bedrifter generelt. Videre vil vi
presentere metodevalgene gjort til denne oppgaven før vi presentere våre funn i henhold
til de teoretiske antakelser og forskningsspørsmål som fremlegges i oppgaven. Vi vil så
drøfte relabilitet, intern validitet, ekstern validitet og objektivitet før vi kommer med vår
endelige konklusjon på oppgaven. Avslutningsvis kommer vi med anbefalinger til videreforskning.
Gjennom oppgaven har vi påvist hvordan økonomisk satsingsvilje og ansatte dedikert til
sosial medier er de to kriteriene som er opphav til skillet i oppslutning og aktivitet på
Facebook hos DNB og Nordea.