• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En utforskning av kategoribreddes effekt på informasjonsprosessering, kjøpsbeslutning og tilfredshet ved innovasjonsvarer i en dagligvarekontekst.

Rognli, Camilla; Lie, Håkon
Master thesis
Thumbnail
View/Open
1 Masteroppgave.pdf (3.145Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/222384
Date
2014-10-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
I denne masteroppgaven utforskes kategoribreddes effekt på informasjonsprosessering,kjøpsbeslutning og tilfredshet. En litteraturgjennomgang av tidligere studier viser at informasjonsprosessering medierer kategoribreddes effekt på kjøpsbeslutninger. Basert på dette foreslår forfatterne at å plassere et nytt dagligvareprodukt i en smal kategori vil føre tiløkt kjøpssannsynlighet og økt tilfredshet, dersom det nye produktet har høy innovasjonskvalitet.

Et eksperiment gjennomføres og resultatene viser at til tross for hypotesens forslag, visesmotsatte effekter i denne masteroppgaven. Mer bestemt viser resultatene at bred (smal)kategori fører til en økt (redusert) andel respondenter som velger de innovative produktene og at disse også føler økt (redusert) tilfredshet med sitt valg. I tillegg til dette, viser resultatene at en bred kategori fører til en multidimensjonal (økt antall dimensjoner benyttet i en produktvurdering) og kompleks (inkluderer både fremtredende og taus informasjon) informasjonsprosessering. Denne informasjonsprosesseringen vises videre å ikke mediere kategoribreddes effekt på hverken kjøpsbeslutning eller tilfredshet og gjennom dette skiller seg fra tidligere studier. Til slutt i masteroppgaven diskuteres mulige forklaringer til

resultatene og konkrete forslag til videre forskning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit