• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er aktørenes handlingsbetingelser i det norske dagligvaremarkedet, og hvilke strategier kan nye aktører velge for å lykkes med sin etablering?

Eliassen, Silje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave MAS5100 Silje A. Eliassen.pdf (2.705Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/222527
Date
2014-10-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Det norske dagligvaremarkedet er preget av sterk maktkonsentrasjon. Gjennom flere tiår har

det skjedd en maktforskyvning i det norske dagligvaremarkedet som har resultert i at fire

kjeder styrer leverandørers tilgang til over 99 % av markedet. Fra 1. April 2013 ønsket Ica

Norge å overlate 60 % av sin distribusjon, lager og innkjøp til hovedkonkurrenten

NorgesGruppen. Disse to står for henholdsvis 39,3 % (NorgesGruppen) og 11,3 % (Ica

Norge) av markedet. 13. februar 2014 sendte Konkurransetilsynet et skriv til Ica Norge og

NorgesGruppen som informerer disse om at samarbeidsavtalen vurderes som ulovlig av

Konkurransetilsynet, og at samarbeidet derfor måtte opphøre. Konkurransedirektør Christina

Meyer begrunnet dette med at de to aktørene har høye markedsandeler nasjonalt, og at de i

lokale markeder har en svært sterk posisjon. Avtalen mellom de to kjedene ville gjøre det

mulig å utnytte markedsmakt.

I følge dagligvarehandelen selv er fremveksten av de store paraplykjedene en nødvendig

respons på en stadig sterkere maktkonsentrasjon i leverandørleddet, der store aktører som

Tine, Orkla og Ringnes har dominerende markedsandeler (Pettersen, 2013). I følge

dagligvarehandelen er de nærmest maktløse mot Tine som disponerer 80 % av butikkenes

meierihyller. Ringnes Bryggeri, som er Norges største bryggeriselskap, eies av verdens fjerde

største bryggerikonsern Carlsberg Group. I april 2013 ble Orklas oppkjøp av Rieber & Søn

gjennomført. Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet preges av maktkonsentrasjon både

på detaljist- og leverandørsiden. Hvilke konsekvenser får dette for mangfoldet vi som

forbrukere møter i dagligvarebutikker?

Rapport utført av Matkjedeutvalget i 2011, skildrer et forhandlingsklima i det norske

dagligvaremarkedet som svært tøft. Mellomstore leverandører i markedet forteller om

forhandlinger preget av trusler om utkastelse av leverandører dersom enighet ikke oppnås.

I lys av dette er det interessant å se nærmere på hvordan små leverandører i en etableringsfase

opplever møtet med det norske dagligvare markedet. Hvilke konsekvenser har dette fått for

disse? Hvordan opplever små, selvstendige leverandører, som går inn i et avhengighetsforhold

til en eller flere av paraplykjedene maktutøvelse fra disse?

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit