dc.description.abstract | Denne studien utvikler en konseptuell modell for intern merkebygging og intern merkestyrke,
og utforsker denne modellen gjennom kvalitativ metode; dybdeintervjuer av ledere i norske
organisasjoner. Modellen bygger på tidligere forskning og eksisterende teori innen blant annet
intern merkebygging, organisasjonskultur og intern merkestyrke. Studien er et bidrag til et
fagfelt det er like forskning omkring i Norge. Begrepet intern merkestyrke kan jeg ikke finne
benyttet tidligere i norsk sammenheng. Datamaterialet som bekrefter modellen baserer seg på
intervjuer av åtte ledere innen markedsføring, kommunikasjon og HR. Problem-stillingen er:
Hvordan kan ledere gjennom intern merkebygging øke den interne merkestyrken?
Intern merkebygging starter med samarbeid mellom ledere på tvers av avdelinger for å utvikle
strategier forankret i organisasjonskultur og verdier. Å skape intern merkestyrke starter med
en merkeorientert toppledelse som ser viktigheten av å ha en strategi for intern merkebygging
for å involvere de ansatte, skape motivasjon, engasjement og merkeambassadører, som er elementer
av den interne merkestyrken. Toppledelsen har det øverste ansvaret for å sørge for at
ledere i de ulike avdelingene trekker i samme retning. HR-ledelse og markedsførings- og
kommunikasjonsledelse bør samarbeide om intern merkebygging og ha en velutviklet strategi
for dette. Gjennom å involvere de ansatte i prosesser, benytte intern kommunikasjon, ha programmer
for opplæring og tilby kompensasjon og priser, for eksempel som månedens
medarbeider, kan organisasjonene bygge intern merkestyrke. De ansatte bør få kjennskap til
og kunnskap om til organisasjonens verdier gjennom intern kommunikasjon. Intern kommunikasjon
vil bidra til at den ansatte kan identifisere seg med organisasjonens verdier, gjøre
de til sine egne ved internalisering og gjøre at de ansatte til merkeambassadører. Effekten av
dette antas å være økt motivasjon hos den ansatte, og økt følelse av engasjement til organisasjonen
og til arbeidsoppgavene. Intern merkestyrke er ansatte som identifiserer seg med
organisasjonens verdier, handler etter verdiene fordi de er internalisert, og er motiverte og
engasjerte merkeambassadører. Humankapital, summen av de ansattes kunnskaper og evner,
en viktig del av den interne merkestyrken. Fordelene av å bygge intern merkestyrke er at de
ansatte blir motiverte og engasjert til å bidra med det lille ekstra, og opptre som merkeambassadører.
Studien åpner for ytterligere forskning rundt intern merkebygging og intern
merkestyrke blant norske organisasjoner med utgangspunkt i det konseptuelle rammeverket,
der både kvalitative og kvantitative studier vil være aktuelle for å belyse temaet. | nb_NO |