Hvordan lede kunnskapsmedarbeidere? Fra medarbeiderens perspektiv.
Abstract
Sammendrag
Temaet for vår oppgave har vært hvordan man best kan lede ingeniører. Dette er på
bakgrunn av at to av studentene som skrive denne oppgaven skal videreutdanne seg som
ingeniører. Vi valgte og gjennomføre et empiriske studiet i bedriften Rainpower, fordi vi
hadde god kjennskap til bedriften via faren til en av studentene i denne bachelor
oppgaven.
Vi utviklet dermed en beskrivende problemstilling: ”Hvordan vil ingeniører i et høyt
utdannet arbeidsmiljø ledes ?” I tillegg til en problemstilling utviklet vi en teoretisk
antagelse eller hypotese, for å komme frem til vår konklusjon.
Vår hypotese: Ingeniører har en høy kompetanse og har høy teknisk innsikt i sine
fagfelt. De har et svakere behov for ledelse eller administrasjon, og det er derfor
krevende å lede eller administrere kunnskapsmedarbeidere, som er ingeniører. De
er svært individuelle og introverte i sine arbeidsmetoder.
I oppgaven brukte vi en kvalitativ tilnærming med et case design, dette fordi et slikt
design har som hensikt å skaffe mye informasjon fra en begrenset enhet, som Rainpower.
På bakgrunn av dette utviklet vi en intervju guide med fem variabler som vi kaller temaer,
forventninger, lederstiler, mestring, behov og beslutninger. Dette for å fange opp så mye
som mulig rundt begrepet ledelse.
Resultatene delvis avkreftet og bekreftet vår hypotese, fordi det i konklusjonsfasen var det
hensiktsmessig å dele opp den teoretiske antakelsen i flere segmenter. Vi fant ut at
ingeniører ikke innehar høy teknisk kompetanse fra starten av, men at dette er noen som
tildeles gjennom arbeidserfaring, og at arbeidserfaring var en veldig viktig faktor til hvor
sterk grad av ledelse som forventes av ingeniørene.
Vårt teoretiske rammeverk fokuserer på ledelses teoriene, situasjonsbestemt og
relasjonsbasert ledelse. Disse teoriene var til hjelp for å besvare vår problemstilling.
I våre analytiske funn lærte vi at en kombinasjon av dette er å foretrekke blant
informantene.