• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smisker du?

Berner, Marthe; Josefsen, Malin Victoria; Bjørnskau, Ida
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bachelor (4).pdf (988.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223356
Date
2014-10-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon [339]
Abstract
Vår Bacheloroppgave tar for seg fenomenet innsmigrende adferd. Vi undersøkte

innsmigrende adferd ut i fra problemstillingen:

o Hvilken effekt har innsmigrende adferd for selgere i dag?

Ut i fra dette fokuserte vi på to ulike avdelinger i bedriften Bisnode Norge. Valg av bedrift

grunngis med tanke på at alle var ansatt som selgere. Samtidig som ansvarsområder og

erfaring var ulik. Dette ut i fra problemstillingen, og ønsket om å konsentrere oppgaven til

selgere. Kunnskap om innsmigrende adferd ble innhentet fra forskningsartikler, artikler,

litteratur fra erkjente teorier om innsmigrende adferd og tidligere pensumlitteratur. Effekten

av innsmigrende adferd kan forsøkes å skape en forståelse ut i fra flere elementer. Vi valgte

dermed ut tre elementer som opplevdes relevant for innsmigrende adferd, men også for

arbeidslivet og organisasjonen. Oppgaven stiller spørsmålene:

1. Er de ti ulike kategoriene for innsmigrende adferd representative for selgere i

dag?

2. I hvilken grad blir innsmigrende adferd godtatt i de to avdelingene?

3. Hvordan utspilles forskjellene mellom de ulike avdelingene?

For å forsøke å besvare den åpne problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode, med

et intensivt design. Datainnsamlingen foregikk ved hjelp av dybdeintervju med seks

informanter. Tre fra hver av de avdelingene vi valgte å undersøke. Ved dybdeintervjuene ble

den samme intervjuguiden benyttet i de ulike avdelingene. Resultatene viste til at de ti

kategoriene for innsmigrende adferd er representative i varierende grad. Videre at

innsmigrende adferd blir godtatt i avdelingene vi undersøkte. Samt at alder og erfaring vil ha

betydning. Deretter at det er forhold ved de ulike avdelingene som kan være av betydning for

hvor godtatt innsmigrende adferd er. Vi konkluderer med at våre forskningsspørsmål bidrar til

å svare på valgt problemstilling. Dette med en erkjennelse om at det er flere variabler som bør

inkluderes for å kunne fastslå noe. Vi fant videre at innsmigrende adferd i dag vil ha en

positiv effekt dersom det benyttes på en riktig måte.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit