Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Mai-Linn
dc.contributor.authorBerdal, Martine
dc.contributor.authorBjåstad, Magnus Knudsen
dc.date.accessioned2014-10-14T14:34:25Z
dc.date.available2014-10-14T14:34:25Z
dc.date.issued2014-10-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223812
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven vil ta for mødres holdninger til lukusbekledning til barn. Den vil kartlegge og belyse deres holdninger, og knytte dette opp mot holdningsteori. Vi ble inspirert av en debatt som pågått i media på samme tid som da tema på bachelor skulle settes, og med en genuin interesse for luksus var dette noe vi alle syntes var interessant å se nærmere på. Undersøkelsens teoretiske grunnlag er delt inn i to hoveddeler: holdning- og lukusteori. Første del av luksus tar for seg kort definisjoner på luksus, før vi har valgt å presentere to ulike lukusteorier: Brand Luxury Indeks og Luksus Verdi Modellen. I holdningsdelen går vi inn på ulike definisjoner og grunnleggende holdningsdannelse. Vi har valgt å fokusere på Trekomponentmodellen, Theory of Reasond Action, og dens videreføring Theory of Planned Behavior. Vi har også valgt å inkludere kognitiv dissonans og holdningsendringer, i tillegg til fordommer og stereotypier. Vi har benyttet kvalitativ metode i denne undersøkelsen, og har benyttet en kombinasjon av projektive teknikker og dybdeintervju. De projektive teknikkene ble gjennomført som en innledning til intervjuet, og intervjuene ble tilpasset etter resultatene fra de projektive teknikkene. Det fremkommer under våre undersøkelser at mødrene er ganske tvetydige i de sier. Det oppstår en inkongruens mellom informasjonen som kommer frem i de projektive teknikkene og i dybdeintervjuene. Undersøkelsene viser at barna blir brukt som et symbol på status og at mødrene har en oppfattelse av at barna er en forlengelse av dem selv. I tillegg var alle mødrene bevisste over påvirkningen de har på sine barn, og mente det var et veldig feil fokus for barna å ha. Likevel er ikke dette nok til at de ønsker å endre sine holdninger i henhold til luksusbekledningen på barna. Under de projektive teknikkene ble det avdekket fordommer og stereotypier hos informantene, og flere av informantene ønsket ikke å identifisere seg selv med ulike stereotypier. Det ble også under undersøkelsen avdekket en inkongruens i mødrenes holdninger, som kom tydelig frem grunnet undersøkelsens metode for datainnhenting. Vi har ikke funnet noen tidligere forskning på samme tema, og vi har på bakgrunn av manglende tidligere teori valgte det vi mente var mest relevant teori i forhold til fenomenet. Vi håper det vi har funnet har bidratt til en økt forståelse og kjennskap til temaet, og gi inspirasjon til videre forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukeradferdnb_NO
dc.subjectBarnnb_NO
dc.titleAlt for barna? - en kartlegging av mødres holdninger til luksusbekledning for barnnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel