Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTindholm, Rebecca
dc.contributor.authorSkuland, Caroline K.
dc.contributor.authorSleperud, Lene
dc.date.accessioned2014-10-14T14:58:06Z
dc.date.available2014-10-14T14:58:06Z
dc.date.issued2014-10-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223814
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi sett på maktkonsentrasjonen i den norske dagligvarehandelen, og hvilke konsekvenser dette har for forbrukerne. Hovedspørsmålet som reises her er hvorvidt den sterke maktkonsentrasjonen hos eierne av store dagligvarekjeder og et fåtall store leverandører kan være et problem for forbrukerne eller ikke. Vi vil se på om endringene har vært negative eller positive med hensyn til sentrale forbrukerkrav. Det norske markedet er preget av relativt høye priser, lite vareutvalg og lite ferskvarer. Utvalget ser ut til å gi oss et smalt produktspekter med standardkvalitet og konkurranse på pris. Dette systemet har, åpenbart med stor lønnsomhet for kjedeeierne, fått vokse frem i ly av importbegrensninger. Både små produsenter og forbrukere blir stående på utsiden, uten tilsynelatende påvirkningsmuligheter og med få alternativer. Vi vil starte oppgaven med en omfattende teoridel, der aktørene i dagligvaremarkedet vil sees fra et historisk perspektiv, og vi vil videre kartlegge situasjonen i dag. Vi vil også gå dypt inn på forholdet mellom leverandørene og kjedene. Til slutt i teoridelen vil Matkjedeutvalgets syn og Konkurransetilsynets syn settes opp mot hverandre. Senere vil det forklares om valgt metode, der blant annet fordeler, ulemper og utfordringer med metoden vil trekkes frem. Deretter vil det komme en analysedel, der vi ser på leverandørenes, kjedenes og forbrukernes syn, før vi setter dette opp mot teori. Senere, i drøftningsdelen, vil vi diskutere mye rundt forbrukerens konsekvenser av maktkonsentrasjonen, før vi til slutt vil komme med en konklusjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukeradferdnb_NO
dc.subjectJoint marketingnb_NO
dc.titleToppen av isfjellet i det norske dagligvaremarkedet. Maktspillets konsekvenser for forbrukeren.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel