-En bit av Norge- Mat som attraksjon.
Abstract
I denne oppgaven har vi sett nærmere på norsk matkultur og interessen rundt dette i forhold til
turister og forskernes synspunkter. Formålet med oppgaven er å undersøke om gastronomi
kan gjøre Norge til en sterkere turistattraksjon. Vi vil først definere relevante begreper som vi
mener er sentrale for å gi en større forståelse av oppgaven. Deretter gjør vi rede for teori som
må ligge til grunne for vår analysedel og for å kunne belyse oppgavens problemstilling. I vår
analyse del vil vi presentere fem temaer som vi mener er sentrale for å besvare vår
problemstilling. Deretter skal vi drøfte de empiriske funnene opp mot relevant teori.
For å gjennomføre denne undersøkelsen har vi benyttet oss av en kvalitativ metode og syv
dybdeintervjuer.
Et sentralt funn i oppgaven er at norsk matkultur har stort potensiale til å bli en sterkere
turistattraksjon. Dette forutsetter at maten må være en del av en større opplevelsesprofil,
dersom det skal være et primærfokus hos turisten. Et annet interessant funn er at turistene
generelt ikke er interessert i den norske matkulturen, og at det er ytterst få som kommer hit
med den hensikt å få en kulinarisk opplevelse.