• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viktigheten av merkevarer i legemiddelbransjen. En deskriptiv undersøkelse om merkevarebygging i farmasøytisk industri.

Nordby, Kristoffer; Millang, Benedikte; Merker, Peter
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bachelor full PDF.pdf (10.55Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223950
Date
2014-10-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å avdekke hvorvidt det vil være hensiktsmessig å

merkevarebygge mormerket til en farmasøytisk bedrift, nærmere bestemt Weifa AS. Salg og

distribusjon av falske legemidler blir et stadig økende problem i verden. Selv om Norge er

ganske beskyttet fra denne potensielt livsfarlige trenden, opplever tollvesenet allikevel en

stadig økning i beslag av ulovlige legemidler bestilt av norske forbrukere på nett. På bakgrunn

av dette blir det derfor enda viktigere med merkevarer i den farmasøytiske industrien.

Undersøkelsen dreier seg om hva forbrukere anser som viktig ved kjøp av legemidler. For å

finne ut av hva som fører til adferdsbasert lojalitet, har vi valgt ut noen uavhengige

forklaringsvariabler som vi anser som relevant for forbrukere ved kjøp av medisiner. Det er

benyttet tidligere forskning og teori for komme frem til variablene; country of origin, brand

awareness, reputation, brand equity, promotion, brand personality, trust og safety.

I oppgaven har vi valgt å benytte oss av en kvantitativ metode siden vi ønsket å generalisere

populasjonen. Selve innsamlingen av data ble utført av Norstat blant 215 respondenter fra et

landsrepresentativt utvalg. Resultatene viser at variablene trust og reputation betydde mest for

kjøpsadferden blant respondentene. I tillegg viste det seg at country of origin, brand

awareness, promotion og brand equity også var signifikante for adferdsbasert lojalitet.

Hypotesene tilknyttet brand personality og safety fikk vi ikke støtte for i undersøkelsen.

Funnene tyder på at legemiddelselskaper bør fokusere på å bygge opp tillit blant forbrukerne

for å styrke omdømmet. Spesielt for Weifa kan det være nyttig å spille på Norge som

opphavsland. Dette for å styrke identiteten til bedriften og skape tillit blant konsumentene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit