Viktigheten av merkevarer i legemiddelbransjen. En deskriptiv undersøkelse om merkevarebygging i farmasøytisk industri.
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å avdekke hvorvidt det vil være hensiktsmessig å
merkevarebygge mormerket til en farmasøytisk bedrift, nærmere bestemt Weifa AS. Salg og
distribusjon av falske legemidler blir et stadig økende problem i verden. Selv om Norge er
ganske beskyttet fra denne potensielt livsfarlige trenden, opplever tollvesenet allikevel en
stadig økning i beslag av ulovlige legemidler bestilt av norske forbrukere på nett. På bakgrunn
av dette blir det derfor enda viktigere med merkevarer i den farmasøytiske industrien.
Undersøkelsen dreier seg om hva forbrukere anser som viktig ved kjøp av legemidler. For å
finne ut av hva som fører til adferdsbasert lojalitet, har vi valgt ut noen uavhengige
forklaringsvariabler som vi anser som relevant for forbrukere ved kjøp av medisiner. Det er
benyttet tidligere forskning og teori for komme frem til variablene; country of origin, brand
awareness, reputation, brand equity, promotion, brand personality, trust og safety.
I oppgaven har vi valgt å benytte oss av en kvantitativ metode siden vi ønsket å generalisere
populasjonen. Selve innsamlingen av data ble utført av Norstat blant 215 respondenter fra et
landsrepresentativt utvalg. Resultatene viser at variablene trust og reputation betydde mest for
kjøpsadferden blant respondentene. I tillegg viste det seg at country of origin, brand
awareness, promotion og brand equity også var signifikante for adferdsbasert lojalitet.
Hypotesene tilknyttet brand personality og safety fikk vi ikke støtte for i undersøkelsen.
Funnene tyder på at legemiddelselskaper bør fokusere på å bygge opp tillit blant forbrukerne
for å styrke omdømmet. Spesielt for Weifa kan det være nyttig å spille på Norge som
opphavsland. Dette for å styrke identiteten til bedriften og skape tillit blant konsumentene.