Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjune, Klara
dc.contributor.authorBuer, Ida
dc.contributor.authorBleka, Marthe
dc.date.accessioned2014-10-20T16:20:11Z
dc.date.available2014-10-20T16:20:11Z
dc.date.issued2014-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224184
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å kartlegge den strategiske planleggingsprosessen av en viral kampanje, samt effekter og effektmåling knyttet til denne. Vår problemstilling er som følger: Hvordan kan bedrifter arbeide med strategisk planlegging av en viral kampanje, hvilke effekter kan den gi og hvordan kan disse måles? Undersøkelsens teorigrunnlag er delt inn i fire hoveddeler. Den første delen tar for seg selve begrepet “viral markedsføring”, som innebærer hvordan litteraturen definerer dette begrepet, hvilke drivkrefter som er knyttet til viral markedsføring, samt fordeler og ulemper ved denne formen for markedsføring. Den andre delen beskriver steg for steg den strategiske planleggingsprosessen til en viral kampanje. Til slutt går vi nærmere inn på hvilke effekter en viral kampanje kan gi, samt hvordan man måler disse. Vi har benyttet oss av et eksplorerende design, og valgte å bruke kvalitativ metode. Vi utførte fem intervjuer med respondenter fra bedrifter som har hatt en viral kampanje som en del av sin markedsføring. Deres erfaringer med viral markedsføring var avgjørende for at vi skulle få god innsikt i temaet. Gjennom analyse av disse intervjuene har vi dannet grunnlaget for å svare på spørsmålene i problemstillingen. Det viser seg at teorien for det meste gjenspeiler virkeligheten, men våre funn viser også at det er noen elementer en bedrift/organisasjon bør tenke på ved utforming og implementering av en viral kampanje, som ikke er beskrevet i teorien. Et integrert rammeverk for den strategiske planleggingsprosessen kan fungere som retningslinjer for norske bedrifter/organisasjoner som enten har tenkt å inkludere en viral markedsføringskampanje i sin markedskommunikasjon for første gang, eller som ikke har oppnådd ønskelig suksess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectViral markedsføringnb_NO
dc.titleWhat does the fox say? – En studie av viral markedsføring.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel