«Stand out of the crowd», et case om personlig merkevarebygging.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224684Utgivelsesdato
2014-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
”To be in buisness today, our most important job is to be head marketer for the brand called
you” (Peters 1997), med dette sitatet falt valget vårt på personlig merkevarebygging.
Merkevarebygging er et tema vi begge ønsket å skrive om. Vi fant fort ut at dette er såpass
aktuelt og interessant med tanke på oss som studenter. I dag er merkevarebygging i
næringslivet og det private i sterk vekst (Gad og Rosencreutz 2004), og syntes dette kunne
være spennende å grave dypere i.
I næringslivet blir branding brukt som et strategisk verktøy. Vi ønsker å se på hvordan dette
kan overføres til et personlig plan for studenter, og videre kan benytte verktøyet opp mot
arbeidsmarkedet. Personlig merkevarebygging handler om å gjøre seg som student annerledes
og unik. Du må klare å finne ut hva du står for som menneske og dette kan gjøres ved å
strukturere din personlig utvikling. Det og ha en misjon eller en sak man brenner for, kan
gjøre denne veien enklere. Ved å gjøre dette kan du oppnå en bedre posisjon med livet ditt,
det kan være mentalt, sosialt og økonomisk (Gad og Rosencreutz, 12-13).
”Merkevarer er produkter som har en tilleggs dimensjon. Noe ekstra som differensierer
merkevaren fra andre produkter som er ment å tilfredsstille det samme behovet i markedet”
Dette påpeker Keller i Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing
Brand Equity fra 2008. (sitert i Samuelsen, Peretz og Olsen 2010, 20). Personlig
merkevarebygging handler om differensiering og dramatisering (Gad og Rosencreutz). Det og
være annerledes er viktig for å kunne skille seg ut blant mengden.
Sosiale medier er ikke verken noe nytt eller revolusjonerende. I og med at det oppdaterer seg i
nye retninger og da spesielt sosiale plattformer, vil vi som forbruker dra nyte av det når det
kommer til nettverk og synliggjøring. Det å utrykke seg med tekst, bilde og video har ført til
at flere bruker disse mediene på en mer gjennomtenkt måte i forhold til business. Det er da
interessant å se på hvordan disse underholdningskanalene sakte men sikkert blir
underliggende reklame kanaler for en selv og sin arbeidsplass.
I en tilstandsrapport for høyskoler og universiteter i Norge 2014 kommer det frem at studenter
med høy utdanning har lav arbeidsledighet. De studentene som gjennomfører et
profesjonsrettet studium har det lettere for å tre inn i arbeid som er relevant. I motsetning til
studenter som går mer generalistpregede utdannelser som humanistiske- og samfunnsfag, har
mer vansker å finne relevant arbeid etter endt studium (Kunnskapsdepartementet 2014, 22-
23).