Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåvoll, Christine Hafnor
dc.contributor.authorWeibye, Martin
dc.contributor.authorRoberts, Pernille
dc.date.accessioned2014-10-28T08:57:01Z
dc.date.available2014-10-28T08:57:01Z
dc.date.issued2014-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224692
dc.description.abstractTil tross for at forskning vedrørende imagedannelsesprosessen er intensivert de siste årene er det fremdeles sider ved fenomenet som er lite utforsket. Deriblant hvordan de ulike informasjonskildene påvirker imagedannelsesprosessen. Det eksisterer en allmenn konsensus om at imagedannelse påvirker turisters kjøpsbeslutning, likevel finnes det lite kunnskap om selve imagedannelsesprosessen, særlig før et besøk på en destinasjon. Med internett og sosiale mediers stadig ekspanderende rolle i dagens samfunn blir informasjon lettere tilgjengelig og spres på denne måten utenfor destinasjonsselskapers kontorer og kontroll. Kunnskap om dette blir viktig for destinasjonsselskapene for å kunne skjære igjennom den digitale støyen og vinne tilbake kontrollen. For å bidra med noen skritt i denne retningen, vil studien undersøke rollen informasjonsinnhenting på internettet har for imagedannelsesprosessen før et besøk på destinasjonen. Studien baserer seg på en multimetode og triangulerer kvalitative intervjudata med klikkstrømanalyse av respondentenes informasjonssøk på nett. For å gjøre undersøkelsen praktisk anvendelig, bestod utvalget av potensielle turister fra Brasil, som er Visit Norway sitt nye satsningsområde i årene som kommer. Respondentene i undersøkelsen ble bedt om å planlegge en tur til Norge på internett. For å sammenligne destinasjonens image før og etter informasjonsinnhenting ble det gjennomført et semistrukturert intervju før og etter å ha observert respondentenes bevegelse på nett. Bevegelsene ble fanget opp ved hjelp av ”Screen Flow”, en programvare som lagrer klikkstrømmen i form av en videofil. Denne metoden tillot forskerne å belyse imagedannelsesprosessen på en my måte ved å foreslå en klikkstrømanalyse som analyseverktøy. Resultatene bidrar med å fylle de hullene som eksisterer i dagens litteratur og gir verdifullt innsyn i de individuelle påvirkningene destinasjonseide og uavhengige kilder på nett har for imagedannelsene før besøk på destinasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectImagedannelsenb_NO
dc.subjectScreen Flownb_NO
dc.titleDestinasjonsimage. En casestudie om hvordan informasjonsinnhenting på nett påvirker Norges image som destinasjon.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel