Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjølnerød, Runa Wille
dc.contributor.authorFagervoll, Karoline Brekke
dc.contributor.authorLundberg, Gunn Idun
dc.date.accessioned2015-10-12T14:24:50Z
dc.date.available2015-10-12T14:24:50Z
dc.date.issued2015-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354166
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: “I hvilken grad er norske økosertifiserte reiselivsbedrifter markedsorienterte?”. Ettersom det kun er 20 økosertifiserte reiselivsbedrifter i Norge våren 2015, er dette en naturlig avgrensing av populasjonen. For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført en kort kvantitativ undersøkelse for å få oversikt, etterfulgt av kvalitative dybdeintervjuer for å få en dypere forståelse av begrepet markedsorientering. For å kunne kryssjekke resultatene har både kvantitativ og kvalitativ metode blitt benyttet, og det kan tenkes at oppgaven har sterke funn da resultatene i begge metodene stemte overens. Etter den kvantitative undersøkelsen så man at det var en sterk sammenheng mellom kunde- og konkurrentorientering som utgjør markedsorientering. Videre så man en tendens til at respondentene hadde høyere grad av kundeorientering enn konkurrentorientering. Respondentene rangerte seg selv ut ifra en syv-punktsskala hvor 1 er svært uenig og 7 er svært enig i utsagnene gitt i spørreundersøkelsen. Gjennomsnittlig markedsorientering i den kvantitative undersøkelsen hos det totale utvalget på 11 respondenter ble 4,9. I den kvalitative undersøkelsen ble syv-punktskalaen omgjort til ord med utgangspunkt i relevant teori. Samtlige av de seks respondentene som deltok i de kvalitative dybdeintervjuene ble gradert på en nøytral eller høyere grad av markedsorientering. Et av de viktigste funnene var at samtlige respondenter vektla samarbeid som en viktig faktor. Dette kan tenkes å kompensere for den noe lavere graden av konkurrentorientering som ble observert i både den kvantitative og kvalitative undersøkelsen. Et annet viktig funn var at respondentenes kjønn had de ingenting å si for grad av markedsorientering, mens utdanningsnivå og alder derimot hadde en viss innvirkning. Man kan se tendensene til at både høyere utdanning og høyere alder påvirker markedsorientering i en positiv grad. En mulig forklaring på at respondentene uten høyere utdanning, men med høyere alder ble gradert høyt kan være erfaring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleMarkedsorientering i norske økosertifiserte reiselivsbedrifternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel