Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøndahl, Connie Østby
dc.contributor.authorGøperød, Amalie
dc.contributor.authorBjørn, Benedicte
dc.date.accessioned2015-10-20T07:52:01Z
dc.date.available2015-10-20T07:52:01Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356961
dc.description.abstractBakgrunnen for denne bacheloroppgaven ble dannet på grunnlag av vår felles interesse for omdømmebygging, og da spesielt hvordan man kan arbeide internt i en virksomhet for å oppnå samsvar med eksterne interessenters inntrykk av vår valgte bedrift, Ringnes AS. Vi endte derfor opp med følgende problemstilling: Ledelsens visjon, den interne kulturen og det eksterne inntrykket – en studie av forutsetninger for corporate branding i Ringnes AS. For å kunne gi svar på vår problemstilling har vi benyttet Vision – Culture - Image Alignment model utarbeidet av Hatch og Shultz (2008). Ved bruk av denne modellen kunne vi avdekke samsvar og gap mellom forhold i og utenfor Ringnes AS, for deretter å kunne konkludere med hvor Ringnes AS står i dag som corporate brand. Vår studie har vært en kvalitativ forskning, og vi har benyttet oss av totalt 14 informanter som er blitt utforsket i form av individuelle dybdeintervjuer. Spørsmålene vi benyttet var dannet med utgangspunkt i Hatch og Shultz' (2008) teori. Intervjuene ble transkribert umiddelbart etter intervjusituasjonene, og ble senere kodet og satt inn i en datamatrise for analyse. Ved analyse av forholdet mellom kultur, visjon og inntrykk hos Ringnes AS, kunne vi konstatere at virksomheten både har lykkes med å oppnå samsvar blant noen variabler, mens andre variabler enten har –eller kan få avvik som senere kan gi sterke konsekvenser. Det største samsvaret i vår studie vil vi anse å være forholdet mellom visjon og kultur. Selv om det er noe ulike svar blant både ledelsen og de andre ansatte i Ringnes AS, kan vi likevel se at en rekke av virksomhetens kjerneverdier blir ivaretatt på tross av at respondentene ikke kan knytte handlingene direkte opp mot deres strategiske visjon, deres strategihjul eller verdisett. På den annen side har virksomheten i senere tid fått nye eiere, det danske selskapet Carlsberg. Ringnes AS, som først og fremst blir beskrevet med assosiasjoner som stolthet og tradisjoner, har nå fått en visjon og en strategi basert på internasjonale verdier. Ved nåværende tidspunkt kan vi betrakte gapet mellom ledelsens visjon og eksterne interessenters inntrykk som relativt lite, men det er likevel en risiko for at dette avviket kan skape vesentlige konsekvenser for Ringnes AS i fremtiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleLedelsens visjon, den interne kulturen og det eksterne inntrykket – en studie av forutsetninger for corporate branding i Ringnes AS.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel