• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Produktutvikling i norske tech-startups - Kriterier for å oppnå størst grad av suksess

Horntvedt, Thomas; Forvik, Andreas; Buli, Albert
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Hoveddokument (1.178Mb)
Vedlegg (404.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357118
Date
2015-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne oppgaven handler overordnet om å kartlegge og finne ut hva slags produktutviklings-metoder norske tech-bedrifter benytter seg av. Mange gründere drømmer om å lansere et produkt som vil ta verden med storm, men veien ditt er ofte lang og kronglete. Vi har fokusert på selve produktutviklingsprosessen og ønsker med det å kartlegge hvilken metode som brukes i dag og hva som skal til for å oppnå størst grad av suksess. Følgende problemstilling ble utviklet: “Hvordan bruker norske tech-startup bedrifter produktutvikling i praksis mot forskjellige teoretiske produktutviklingsmetoder og hva gir størst grad av suksess?” Vi har benyttet oss av kvalitativ metode og gjennomført dypdeintervju med 9 ulike norske tech bedrifter for å kartlegge hvilken/hvilke produktutviklingsmetoder de benytter seg av. Det dukker stadig opp nye “buzzwords” og metoder man mener alle burde ta i bruk. Vi inkluderte i vår oppgave dagsaktuelle lean startup-metodikken skrevet av Eric Ries. Smidig og fossefall er de to andre metodene vi fokuserer på. Vår oppgave viser at bedrifter ikke bruker en spesifikk metode for produktutvikling, men heller en blanding av de forskjellige uten at de har teoretiske begreper. De fleste bedriftene har overordnet en veldig lik måte å gjennomføre produktutvikling, men vi ser noen variasjoner. Det mest overraskende funnet var at selv om ikke bedriftene har kjennskap til teori eller har utdanning innen produktutvikling, ser det ut til at flere elementer i utviklingsprosessen er naturlige grunnet bransje og at man kontinuerlig må gjøre endringer gjennom hele prosessen. Dette er en kvalitativ oppgave som kun baserer seg på et fåtall av personer innen produktutvikling i tech-bransjen, dermed kan vi ikke konkludere med at resultatene er egnet for generalisering. For videre forskning foreslår vi en bredere tilnærming, gjerne med bruk av kvantitave undersøkelser av de prosessene som kommer frem i oppgaven. Til slutt i oppgaven presenterer vi anbefalinger videre, hvordan man kan ta i bruk flere elementer fra vårt teoretiske perspektiv ut i praksis både for våre intervjuobjekter og personer som vil skape noe selv.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit