Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSagerud, Victoria Venbakken
dc.contributor.authorPrag, Daniel
dc.date.accessioned2015-10-21T08:56:49Z
dc.date.available2015-10-21T08:56:49Z
dc.date.issued2015-10-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357442
dc.description.abstractDen overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke oppfatninger finnes om maskulin og feminin ledelse? Oppgaven belyser ulike oppfatninger om ledelse knyttet til maskuline og feminine personlighetstrekk, i betydningen frikoblet fra biologi. Det er altså psykologisk kjønnsidentitet som er relevant i denne oppgaven. For å kunne svare på problemstillingen gjennomførte vi en spørreundersøkelse med både åpne og lukkede spørsmål, og respondentene valgte vi på bakgrunn av deres kunnskap om ledelse: HR-studenter ved Markedshøyskolen og ansatte ved Markedshøyskolen som er tilknyttet Institutt for ledelse og organisasjon. For å kunne teste våre resultater mot eksisterende teori og samtidig se nyanser, valgte vi å benytte en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode. Spørreundersøkelsen og innhenting av teori er bygd opp rundt forskningsspørsmålene: - Foretrekker HR-studenter og ansatte ved Markedshøyskolen en leder med maskuline eller feminine egenskaper? - Finnes det noen fordommer mot maskuline og feminine ledere? - Hvilke faktorer er med på å avgjøre hva slags oppfatning man har om maskulin og feminin ledelse? Vårt teoretiske rammeverk fokuserer på personlighet og trekkteori, ledelsesidealer, kjønnsforskjeller og kategorisering av personlighetstrekk: maskulinitet, femininitet og androgyni. Undersøkelsen viste resultater som kan bidra til å gi en forståelse av hva HR-studenter og ansatte ved Markedshøyskolen mener om maskulinitet og femininitet hos ledere, og hva slags fordommer som finnes mot en maskulin og feminin lederstil.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleLEDELSE: FRA KJØNN TIL PERSONnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel