Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangeland, Anja Brekke
dc.contributor.authorMirbalouchzehi, Parvaneh
dc.contributor.authorLaagar, Imane
dc.date.accessioned2015-10-22T08:20:46Z
dc.date.available2015-10-22T08:20:46Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357624
dc.description.abstractDette studiet undersøker hvordan misforståelser kan oppstå i et team, basert på ulike tolkninger av budskap som blir formidlet. For å undersøke hva som påvirker hvordan et budskap blir tolket, er det fokusert på teorier innenfor tematikk som: kommunikasjon, persepsjon, teamarbeid og påvirkning. Som en del av samfunnet, er vi alle sendere og mottakere av kommunikasjon mellom mennesker. Det vi funderte over når vi startet denne prosessen var: Hvorfor er det slik at man noen ganger blir misforstått, eller misforstår det som blir kommunisert? Og hvilken betydning har det for mennesker som arbeider sammen i et team? For å komme nærmere innpå mennesker som arbeider i team, valgte vi en kvalitativ tilnærming, og foretok dybdeintervjuer av to ulike team i en ikke-navngitt bedrift. Bedriften som vi har samarbeidet med, har uttrykket et ønske om anonymitet, dermed blir den i oppgaven omtalt som bedrift X. De to teamene som vi har benyttet som informanter er forskjellige både i forhold til deres størrelse, og formål relatert til arbeidsområder. Undersøkelsen bestod av to datainnsamlingsmetoder, der det først ble observert under møte på hver av teamene. Deretter ble det foretatt kvalitative dybde intervjuer, av samtlige deltagende informanter. Spørsmålene vi stilte informantene våres, hadde til hensikt å kartlegge hvordan et budskap blir tolket forskjellig eller likt av medlemmene i teamene, og hvilken betydning det hadde for samspillet. Videre ønsket vi å se om det befant seg kommunikasjonsbarrierer av noe slag, som var med på å sette hindringer for den felles forståelsen. I tillegg undersøkte vi om det foregikk en bevisst eller ubevisst form for påvirkning, mellom teamleder og teammedlemmer. Helt til slutt i oppgaven presenteres totale funn av diskusjonen, for å sette de to forskningsspørsmålene opp mot hverandre. Vi ser først på barrierer mot kommunikasjon på et generelt plan, for deretter å fokusere på aktiv lytting, som er et hovedfunn i vår undersøkelse. Dermed tar vi det med oss inn i siste diskusjonsdel, som skal fremvise hvordan man ved hjelp av kommunikative egenskaper kan nærme seg en felles forståelse i et team. Studiet vårt viser at barrierer for kommunikasjonen kan sette hindringer for den felles forståelsen i et team. Barrieren mangel på aktiv lytting, skilte seg ut som en tydelig hovedbarriere. Vi kom frem til at det er tre faktorer som berøres, budskapet som sendes ut, hvordan budskapet tolkes, og det som blir forstått likt av alle.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleFRA MISFORSTÅELSE TIL FORSTÅELSE I TEAMARBEIDnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel