Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGreina, Fredrik
dc.contributor.authorFrydenlund, Marius Aardalen
dc.date.accessioned2015-10-23T11:15:34Z
dc.date.available2015-10-23T11:15:34Z
dc.date.issued2015-10-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357878
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om hvilke faktorer som kan beskrive i hvor stor grad personer bosatt i Norge blir påvirket av bedrifters bruk at kjente idrettsutøvere i markedsføring av produkter, enten det er klær, utstyr eller tjenester. Formålet med oppgaven er å se på om variablene; holdning, sosial status, samsvar og gruppetilhørighet har en sammenheng med nordmenns påvirkning. Oppgaven gir også innsikt i hva respondentene anser kjennskap til ulike idrettsutøvere, hvilken bakgrunn de har, referansegruppers innflytelse og skillet mellom ulike fylker. Modellen som oppgaven baserer seg på er i all hovedsak: Theory of Reasoned Action (TRA). TRA-modellen tar for seg holdningers, atferds og den subjektive norms påvirkning av forbrukerens intensjon til å handle. Oppgaven redegjør også for teori om Robert Cialdinis påvirkningsprinsipper, referansegrupper, holdninger, samsvar og sosial status da dette kan være en forklaringsfaktor til forståelsen for påvirkning. Det vil også forekomme teori om de ulike faktorene som blir benyttet i undersøkelsen for å få en mer helhetlig forståelse av hvilke sammenhenger disse har med forbruk. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse med tverrsnittsdesign. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2015 gjennom utsendelse av spørreskjema over internett og e-post. Undersøkelsens utforming baserer seg på projektive teknikker, der flere av spørsmålene er utformet i tredjeperson. Resultatene fra undersøkelsen er drøftet opp mot teorien oppgaven tar utgangspunkt i. Funnene viser at holdning til idrettsutøver og gruppetilhørighet har en signifikant betydning for påvirkningen til forbruker før kjøp av profilerte produkter som samarbeider med idrettsutøvere. I tillegg til dette antar vi at holdninger har noen samvariasjon med påvirkning til kjøp, da TRA-modellen viser til at en persons egne holdninger kan bli nedtrykt av referansegruppens holdninger – noe vi viser at ikke alltid stemmer. Vi ser også en signifikant forskjell mellom personene i ulike fylker i Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titlePÅVIRKNINGSKRAFT GJENNOM IDRETTSUTØVEREnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel