Hvordan kan en mentor bidra til å opprettholde motivasjon i en livsstilsendring over tid
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2413987Utgivelsesdato
2016-10-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Bakgrunn: I begynnelsen av januar og nytt år er avisene fulle av treningstips og slankeråd. Mange har gode
forsetter for det nye året og ønsker å komme godt i gang med sin nye livsstil. De opplever tidlig
positive tilbakemeldinger når effektene av endring av livsstil blir synlig for omgivelsene. Ytre
motivasjon er ofte en pådriver, og resultatet er mye ros og tilbakemeldinger. Motivasjon
defineres gjerne som «de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir
retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for å oppnå et mål (8). Ytre
motivasjon styres av belønning og oppmerksomhet, mens indre motivasjon har utgangspunkt i
individets interesse og nysgjerrighet. Motiverende intervju er en strukturert metode for å løfte
frem den indre motivasjon for endring og har til hensikt å fremkalle endringssnakk og styrke
mestringstiltro (11). Motivasjonen for å endre livsstil skjer gjennom relasjoner mellom personen
som ønsker å endre livsstil, og den personen som ønsker å hjelpe til med livsstilsendring.
Dialogen mellom hjelper og kunde er helt avgjørende for å få klienten til å endre livsstil.
Prochaska og DiClemente presenterte i 1992 en modell for motiverende samtaler, Den
Transteoretiske modell, som beskriver hva som skjer når en person forsøker å gjøre endringer i
forhold til en problemlivsstil (9). Prochaska og DiClemente mener at livsstilsendring er en
motivasjonsprosess som forløper gjennom seks stadier. Hjelperen kan øke effekten av sin dialog,
samtale og rådgivning med klienten, hvis tiltakene er tilpasset til det stadiet som klienten
befinner seg i. De seks stadiene er: 1) føroverveielse, 2) overveielse, 3) forberedelse, 4)
handling, 5) vedlikehold og 6) tilbakefall.
Mål: I denne oppgaven vil fokuset være på vedlikeholdsfasen (fase fem). Det er et anerkjent problem
at det er utfordrende å opprettholde motivasjon, og fare for tilbakefall i denne fasen.
Målet i denne oppgaven er å søke svar på:
Problemstilling: Hvordan kan en mentor bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring over tid, det
vil si at klienten forblir i vedlikeholdsfasen, fase fem.
Metode:
Forskningen i denne bacheloroppgaven er basert på litteratursøk og en kvalitativ studie gjennom
strukturerte dybdeintervjuer i kunnskapsbasert praksis. Studien gir også kvantitative svar. I alt
ble fem personer intervjuet.
Resultater:
Funnene viser at en mentors rolle kan bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring
ved å utforske og skape mestringsforventninger til realistiske mål og delmål, og kontinuerlig
oppfølging av adepten i en en-til-en relasjon og gjennom nettverksgrupper.
Konklusjon:
En mentor kan bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring over tid ved å stimulere
til kontinuitet i adeptens livsstilsendringsprosess, og bistå i å utvikle adeptens kompetanse og
mestring av utfordringer. Dette gjøres ved at mentoren skaper tydelige forventninger til adepten
om å utvikle realistiske mål og delmål, og mestringsstrategier som forbereder adepten på
eventuelle tilbakefall. En mentor kan bidra med verktøy som adepten kan bruke målrettet i
livsstilsendringen. Systematisk og bevisst oppfølging av adepten er helt essensiell for
opprettholdelse av motivasjon i en livsstilsendring over tid.