Motiverende samtale og vektreduksjon
Abstract
Sammendrag
Overvekt og fedme øker sterkt i den norske befolkningen, og i resten av verden. I Norge har omtrent to av tre voksne overvekt, og èn av fem har fedme. Dette øker risikoen for sykdom betraktelig. I arbeidet med å hjelpe mennesker med å endre levevaner er det viktig å være klar over at det å etablere og endre vaner påvirkes av en rekke faktorer, og at valgene våre kan være styrt av sammensatte og komplekse årsaker. Helsedirektoratet anbefaler motiverende samtale (MI) i endring av levevaner. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å se nærmere på samspillet mellom MI og vektreduksjon.
Problemstilling I hvilken grad kan motiverende samtale (MI) føre til vektreduksjon hos personer med overvekt eller fedme, og hvilke faktorer påvirker utfallet? Oppgaven er besvart ved bruk av litteraturstudie. Vi ønsket å innhente kvantitative data for å se
på effekten av motiverende samtale, samt innhente kvalitative data for å få en dypere forståelse for bakgrunnen til effekten. Besvarelsen er hovedsakelig basert på 14 artikler som er kvalitetsvurderte ut i fra Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste sin database for statistikk om høgre utdanning. I tillegg er det benyttet fagbøker og studier om aktuelt tema for å belyse ulike aspekter ved bruk av MI som metode.
Litteratursøk ble gjennomført i databasene Cinahl, PubMed og MEDLINE med følgende
søkeord; motivational interviewing, overweight, obesity, adult og weight loss.
Det systematiske litteratursøket ble begrenset til de siste fem årene. Det var variasjon i hvordan MI- intervensjonen var sammensatt og levert, og hvordan de enkelte studiene hadde valgt å måle utfallene.
Våre funn viser at MI ser ut til å ha liten til medium effekt når det gjelder vektnedgang hos
personer med overvekt eller fedme. Det ser ut til at mengden MI- samtaler, samt
påvirkningsfaktorer hos hjelper og klient kan spille en vesentlig rolle for utfallet. Faktorer hos hjelper kan være tilegnede ferdigheter i MI og evne til å vise empati. Effekten ser også ut til å påvirkes av om klienten er villig til å snakke om det aktuelle problemstillingen eller ei.