En litteraturstudie om barn og unge med nedsatt funksjonsevne
Abstract
SAMMENDRAG
I 2009 skrev Norge under på FN-konvensjonen der det står at alle har rett til fysisk aktivitet. Denne konvensjonen er spesielt rettet mot personer med nedsatt funksjonsevne(27). Den innebærer at alle skal ha anledning til å delta i idretts- og fritidsaktiviteter, uavhengig av nedsatt funksjonsevne eller ikke. Ved videre lesing ser vi at alle har rett til å være i det samme sosiale fellesskapet(26). Oppgaven blir presentert i følgende rekkefølge:
Problemstilling: “Hvilke faktorer er med på å fremme og hemme deltakelse av fysisk aktivitet til barn og unge med nedsatt funksjonsevne?”
Formål og hensikt: Belyse ulike aspekter ved fysisk aktivitet for barn og unge med funksjonshemninger. Det ønskes også å se på hva som gjør at de ikke er like aktive som sine jevnaldrende.
Metode: Dette er en litteraturstudie der vi gjør bruk av informasjon fra andre studier. 10 studier er brukt underveis.
Resultat: I denne oppgaven har vi kommet frem til at familie og andre nære relasjoner er det viktigste et funksjonshemmet barn har når det kommer til støtte, i tillegg til samfunnet og miljøet.
Konklusjon: Studier som er inkludert i denne oppgaven tyder på at økt deltakelse for barn og unge med funksjonshemning fremmes ved inkludering, og ved å delta sosialt med andre barn og unge i samme situasjon. Nøkkelord: Barn, fysisk aktivitet, funksjonshemmede, inkludering, mestring, deltakelse, fellesskap og habilitering