H&Ms klesinnsamling; Kartlegging av kjennskap og utvikling av tiltak for økt kundeengasjement
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419127Utgivelsesdato
2016-11-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er et resultat av et samarbeid med Hennes&Mauritz Norge (H&M).
H&M er en svensk bedrift med klesbutikker verden over og er markedsledende innen
klesbransjen i Norge. H&M har stort fokus på sitt CSR-arbeid hvorav klesinnsamling, at en
kan levere inn brukte klær og tekstiler til H&Ms butikker, er et av deres fysiske tiltak. Basert
på hypotesen om at mange ikke vet om eller benytter klesinnsamlingen, er formålet med
oppgaven å kartlegge kjennskapen til tiltaket og utvikle en kommunikasjonsstrategi med en
tilhørende kreativ løsning for å skape større engasjement blant kundene slik at innsamlingen
øker.
Gjennom to kvantitative markedsundersøkelser og fem kvalitative intervjuer har vi avdekket
både faktorer som påvirker H&Ms kundegruppe i valg av klesinnsamlingsaktør, og hvilke
utfordringer H&M står overfor når det gjelder sin klesinnsamling. Markedsundersøkelsen ble
gjennomført i for- og etterkant av H&Ms kjennskapskampanje World Recycle Week.
Markedsundersøkelsene viste at kjennskapen til H&Ms klesinnsamling økte signifikant etter
World Recycle Week, mens anvendelsen av tilbudet nesten var uendret.
Utfordringene vi fant det interessant å utvikle kreative løsninger for var: kundenes manglende
kunnskap om hvordan innsamlingsprosessen gjennomføres og forbedring av tilretteleggelse.
Det er disse utfordringene og funnene som danner grunnlaget for utviklingen av
kommunikasjonsstrategien og de kreative tiltakene. Forskningsprosessen,
kommunikasjonsstrategien og løsningsforslaget har alle til hensikt å besvare
problemstillingen:
Har World Recycle Week bidratt til økt kjennskap til H&Ms klesinnsamling og hvordan kan
H&M øke innsamlingen av tekstiler ytterligere?
Vi anvendte noen av utfordringene som fremkom i undersøkelsenes resultater til å utvikle
løsningsforslag, men hadde ikke ressurser eller innsikt til å ta for oss alle. Dermed ble noen av
disse heller fremstilt som forslag til videre forskning. Vi forsøkte å løse utfordringene på en
gjennomførbar, kreativ og interessant måte, både for kundene og for H&M, uten å vike fra
H&Ms retningslinjer og tone of voice. Løsningsforslaget består av en kampanje med en rekke
markedsføringsaktiviteter, arrangementet ”Byttekveld” og ulike permanente tiltak.