Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørvik, Camilla Kongskog
dc.contributor.authorHjelle, Elise
dc.date.accessioned2016-11-07T08:51:19Z
dc.date.available2016-11-07T08:51:19Z
dc.date.issued2016-11-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419688
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er “Corporate Social Responsibility” (CSR). Av Vaaland et al. (2008) defineres begrepet slik: Corporate social responsibility is management of stakeholder concern for responsible and irresponsible acts related to environmental, ethical and social phenomena in a way that creates corporate benefit (Vaaland et al. 2008). Vi ønsket å få en forståelse for forbrukerresponser som oppstår når en bedrift bruker CSRtiltak for å selge et produkt. Vi valgte å bruke CSR-tiltak av typen “Cause-Related Marketing” (CRM), og ser på holdningene og kjøpsintensjonen til forbrukere i utvalgte settinger. Bakgrunnen for oppgaven er at markedsføringstiltak i form av støtte til en samfunnssak, har blitt en nødvendighet for mange virksomheter. Hvordan forbrukere responderer på slike tiltak er avgjørende for en hver bedrift. Vi tok sikte på å ta forskningen på samfunnsansvar et steg videre, ved å utforske interaksjonen mellom grad av “fit” (høy vs. lav) og et individs personlige relevans (sterk vs. svak) til en gitt samfunnssak. Formålet vårt var å kunne gi en bredere forståelse for CSR, CRM og hvordan holdninger og kjøpsintensjon kan påvirkes i situasjoner der det er ulik grad av “fit” og der personlig relevans til samfunnssaken varierer. Vårt overordnede forskningsspørsmål for denne avhandlingen ble som følger: “På hvilken måte påvirker “fit” og personlig relevans forbrukerresponser på CSR/CRM-tiltak?” Basert på teori og tidligere forskning utformet vi fire konkrete hypoteser. Vi brukte eksperimentell metode og et 2x2 design for å enten kunne bekrefte eller forkaste disse hypotesene. Halvparten av respondentene ble presentert et lav “fit”-stimuli i form av et CRMsamarbeid mellom Statoil og Rosa Sløyfe-kampanjen. De resterende respondentene fikk høy “fit”-stimuli, der samarbeidet var mellom Vitus Apotek og Rosa Sløyfe-kampanjen. Det var avgjørende å velge en samfunnssak der personlig relevans ville variere, noe vi sørget for når vi valgte brystkreft/kreftsaken. Etter å ha gjennomført forskning får vi støtte for mange av våre hypoteser, og vil si at forskningsarbeidet har vært vellykket. Funnene bidrar til å støtte eksisterende litteratur, men har også tatt forskningen på området et steg videre. “Fit” viste seg å være en viktig variabel for at holdningene til CRM-tiltaket skal bli positive. Høy “fit” reduserer i tillegg skepsis. Når forbrukerne har sterk personlig relevans til samfunnssaken fører dette både til bedre holdninger og kjøpsintensjon. Dette er tilfelle selv om det forekommer lav “fit” mellom samfunnssaken og bedriften. Personlig relevans kan også føre til at respondenten i større grad overser tilfeller der det er lav “fit”. Vi fant også at prosessering er en viktig mediator i forholdet mellom “fit” og kjøpsintensjon. Til slutt fant vi at kjønn kan ha hatt en viktig innvirkning på forskningsarbeidet. Kvinnene føler både betydelig sterkere personlig relevans til samfunnssaken, og de har mer positive holdninger og kjøpsintensjon enn mennene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectCorporate Social Responsibilitynb_NO
dc.subjectCSR-tiltaknb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.subjectforbrukerresponsernb_NO
dc.subjectCustomer relationship managementnb_NO
dc.subjectCRMnb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleSamfunnsansvarlig markedsføring (CSR): Påvirkningen ”fit” og personlig relevans har på forbrukerresponser til CRM-tiltaknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge