Optimal organisering og drift av housekeepingavdelingen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419973Utgivelsesdato
2016-11-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Alle kandidatene sitter med lang erfaring fra hotellbransjen, hovedsakelig som resepsjonister,
og har gjennom dette tilegnet seg en interesse for den daglige driften av et hotell. Tre år på
studie Hotelledelse har også vært med på å øke interessen rundt dette temaet. Man har
gjennom egen erfaring sett at det blir stilt høye krav til driften av housekeepingavdelingen.
Dette, samt ens egen kommunikasjon og samarbeid med avdelingen, har vekket en interesse
for hvordan å drive en housekeepingavdeling med høyest mulig effektivitet og til best mulig
kvalitet. Dette førte til formuleringen av problemstillingen:
“Hva er optimal organisering og drift av housekeepingavdelinger i hotellbransjen, for å sikre
høy kundelojalitet og gode økonomiske resultater?”
Ut fra problemstillingen ble det identifisert hvilke faktorer som påvirker driften av en
housekeepingavdeling, og hva vi mente var sentralt å forske på, for å kunne komme frem til
en overordnet best practice på hvordan å optimalt drive en housekeepingavdeling.
Forskningsområdene vi i hovedsak fokuserte på, ble identifisert ut fra kjerneteorien, The
Service-Profit Chain, som ligger til grunn for oppgaven. Disse forskningsområdene er
følgende: kvalitet, kommunikasjon, lønnsomhet, ledelse og organisering, og kundetilfredshet.
Det har blitt benyttet en induktiv fremgangsmetode i sin besvarelse, hvilket førte til valget om
å ta i bruk kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Da målet med oppgaven var å få
større innsikt og forståelse for hvordan effektiv drift av housekeepingavdelingen kan påvirke
kvalitet og lønnsomhet, ble det benyttet et fenomenologisk forskningsdesign. Som
datainnsamlingsmetode benyttet vi semistrukturerte dybdeintervjuer, der informantene ble
spurt om de seks forskningsområdene. Visse spørsmål ble kun stilt til informanter som
innehar lederstillinger. Alle informantene ble valgt på bakgrunn av deres erfaring og innsikt i
bransjen.
Oppgaven konkluderer med en best practice, som kan brukes som en overordnet strategi for
housekeepingavdelingen. Det er meningen at den skal være et nyttig verktøy som lett kan
implementeres, da den er mulig å tilpasse hvert enkelt hotell.