Fra motstand til satsing: kommunikasjonens rolle i å påvirke medarbeidere i en endringsprosess
Abstract
I artikkelen «Vil men får ikke til» skriver Rønne (2011) at virksomheters manglende
evne til å engasjere og kommunisere med de ansatte, er én av grunnene til at mange
virksomheter opplever at det oppstår usikkerhet i endringsprosesser. Videre viser
artikkelforfatteren (Rønne 2011) til Wenche Halsen i Burson-Marsteller, som sier at
et suksesskriteria for å lykkes med en endringsprosess er å få de ansatte med seg på
endringsreisen. For å få medarbeiderne med seg i en endringsprosess er det helt
avgjørende at de skjønner hvorfor det er behov for endring. Gjennom å skape
kriseforståelse kan man skape motivasjon til endring. Dette betyr at det blir helt
essensielt hvordan ledelsen kommuniserer og forklarer medarbeiderne hvorfor og
hvordan det skal endres. På bakgrunn av dette lyder problemstillingen vår som følger:
“Hvordan kan kommunikasjon brukes for å påvirke medarbeidere til å gå fra
motstand til satsing i en endringsprosess?”
Målet med oppgaven har vært å få bredere innsikt i temaet intern
endringskommunikasjon. Vi har ønsket å belyse hvordan ledere kan benytte seg av
påvirkningsprinsipper i kommunikasjonen for å hindre motstand og øke
medarbeidernes motivasjon. Utgangspunktet vårt for undersøkelsen har vært Kotters
modell for kommunikasjon i endringsprosesser, og vi har undersøkt om modellen kan
utvikles på bakgrunn av erfaringer fra kommunikasjonsbransjen. Antakelsen vår har
vært at Kotters modell er noe overordnet, og at det er på tide å utvikle denne til en
modell som ledere i dagens bedrifter kan bruke i større grad. På bakgrunn av dette har
vi utviklet, utdypet og konkretisert Kotters modell. For å kunne gjøre dette, har vi sett
det hensiktsmessig å snakke med eksperter på området ledelse og kommunikasjon. Vi
har intervjuet flere av Norges største kommunikasjonsbyråer for å få inngående og
dype forklaringer på hvordan intern endringskommunikasjon utarter seg i praksis. Vi
har også intervjuet en informant med kompetanse på området påvirkning.
Metoden vi har brukt er kvalitativ. Vi har benyttet oss av individuelle dybdeintervjuer
i små-N-studier for å få belyst fenomenet intern endringskommunikasjon fra flere
ulike ståsteder. Dybdeintervjuene har vært semistrukturerte, noe som har gitt oss
muligheten til å få uttømmende svar på det vi har undersøkt.
5
Funnene våre er presentert i kapittel 4.0. Vi har sett at medarbeidere som forstår
årsaken til endring, lettere vil kunne delta aktivt i realiseringen av endringsmålet. Et
endringsrasjonale må svare på hvorfor endringen må til, samt hvorfor ulike tiltak
iverksettes for å realisere målet. Dette krever at endringsrasjonalet, altså de
grunnleggende årsakene for endring, blir tilpasset de ulike målgruppene i
virksomheten. Organisasjonen kan forberedes på endring gjennom å snakke om
endring på generell basis. Dette vil bidra til å gjøre fremtidige endringsreiser lettere.
Videre har vi sett at ærlighet i kommunikasjonen er viktig for å bygge tillit mellom
medarbeidere og ledere. Ved å snakke om endringen i både uformelle og formelle
arenaer, vil man kunne bidra til å skape trygghet for medarbeiderne. Dermed vil man
også kunne redusere motstand.
Videre har vi sett at motivasjonen til medarbeiderne kan opprettholdes gjennom at de
forstår hva som skal endres, hvorfor det skal endres, hva endringen betyr for dem
selv, samt hvordan medarbeideren selv kan bidra til å nå målet. Ledernes
tilgjengelighet vil også være en sentral faktor som påvirker medarbeidernes
motivasjon. I tillegg bør lederne utvise og løfte frem ønsket atferd, samt vise til
oppnådde milepæler underveis i prosessen. En tydelig tidsplan for kommunikasjonen i
endringsprosessen, vil kunne bidra til å opprettholde motivasjon ettersom
medarbeiderne lever lettere med usikkerhet dersom de vet hvor lenge den skal vare.
Videre har vi sett at medarbeiderne vil kunne motiveres gjennom å få ansvar for
gjennomføring og ved å involveres i diskusjoner omkring endringen.
Vi har også kunne knytte Cialdinis påvirkningsprinsipper til endringskommunikasjon.
Vi har sett at alle de seks prinsippene kan benyttes på ulike måter for å påvirke
medarbeidernes endringsvillighet. Med bakgrunn i funnene våre har vi videreutviklet
Kotters modell. Den utviklede modellen er presentert i kapittel 4.4.