Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalpern, Nigel
dc.contributor.authorMadsen, Sara Borchgrevink
dc.contributor.authorEllingsgaard, Lærke
dc.date.accessioned2016-11-10T13:25:40Z
dc.date.available2016-11-10T13:25:40Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420491
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg turisters tilfredshet av opplevelser på Svalbard. Opplevelsesturisme og naturbasert turisme er temaer som går igjen i reiselivsfagene og har blitt presentert som viktige trender i den globale reiselivsnæringen. Med dette som bakgrunn, lyder problemstillingen som følger: “Hvilke faktorer har størst påvirkning på turisters totale tilfredshet av opplevelser på destinasjon Svalbard?”. Høy tilfredshet av opplevelser bidrar til en god opplevelsesøkonomi, og er noe enhver destinasjon bør sikte mot for å oppnå eller opprettholde konkurransefortrinn. Oppgaven tar utgangspunkt i kvantitativ metode, og analysen er delt inn i tre deler. Første og andre del inneholder deskriptive analyser av utvalget, satt opp mot lignende undersøkelser fra Svalbard og resterende del av Norge. Tredje del tar for seg; 1. Forskjell i tilfredshet i henhold til turistkarakteristika som: kjønn, alder, nasjonalitet og organisering, 2. Forventning om å se nordlys og hvordan dette påvirker tilfredsheten, og 3. De ulike opplevelsesfaktorene og deres effekt på den totale tilfredsheten. Opplevelsesfaktorene som er inkludert er: Nordlys, snøscootertur, isgrottetur, hundesledetur, service, overnatting, mat og drikke, gjestfrihet fra lokalbefolkningen, gjestfrihet fra turoperatørene, kulturtilbudet, pris i forhold til kvalitet og kvalitet i forhold til forventning. Utvalget denne undersøkelsen baserer seg på er turister på Svalbard i tidsrommet januar til mars i 2016. Funnene fra analysene indikerer at de demografiske faktorene kjønn, alder og nasjonalitet, samt opplevelsesfaktorene mat og drikke og pris i forhold til kvalitet har størst effekt på turisters totale tilfredshet av opplevelser på Svalbard. For reiselivsaktørene og bedrifter tilknyttet reiselivsnæringen kan dette bidra til en bedre forståelse av veien til tilfredse turister. Forhåpentligvis kan denne oppgaven bidra til å belyse mulige svakheter og styrker ved eksisterende opplevelsesrelaterte produkter og –leveranser, og dermed si noe om videre satsning for reiselivsnæringen på Svalbard.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectSvalbardnb_NO
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.subjectTurismenb_NO
dc.titleTuristtilfredshet på 78° nord - Den totale opplevelsen av Svalbardnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge