Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalpern, Nigel
dc.contributor.authorStensrud, Mari Kasbo
dc.contributor.authorGodøy, Ingunn
dc.contributor.authorStranger-Johannessen, Andrea Dokken
dc.date.accessioned2016-11-10T13:34:01Z
dc.date.available2016-11-10T13:34:01Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420493
dc.description.abstractTemaet vi har valgt for oppgaven dreier seg om markedsføringen av Norges største konkurransefortrinn og satsingsområde innenfor turisme; naturen, og effekter naturen har på helse. Idèen er basert på antagelsen om at psykisk og fysisk ubalanse resulterer i et ønske om å rette opp denne, og at det er en trend som øker i takt med de plagene det blir mer av i verden fremover. Av den grunn vil vi undersøke hvorvidt de psykiske og fysiske helsegevinstene ved tilstedeværelse i naturen har potensiale til å brukes i den eksisterende markedsføringen som gjøres av Norge som reisemål. Vårt formål er ikke å komme med konkrete svar på hva som er den mest hensiktsmessige måten å markedsføre dette, men søker heller å klargjøre om teorier om helsegevinster av tilstedeværelse i naturen har potensiale til å kommuniseres til fordel for det norske reiselivet. Bakgrunnen for vår konklusjon er basert på tilbakemeldinger fra eksperter på området samt forskning som gjør seg gjeldende. Forhåpentligvis vil resultatet kunne brukes av reiselivsnæringen generelt, som en del av et beslutningsgrunnlag i utformingen av markedsføringskampanjer mot ulike nisjemarkeder i fremtiden. Problemstillingen lyder derfor som følger: ”Har kunnskap om naturens positive helseeffekt potensiale til å brukes i Innovasjon Norges eksisterende markedsføring av det norske naturbaserte reiselivet?” Vi har valgt en kvalitativt forskningsmetode, og har ved hjelp av en fokusgruppe undersøkt og kartlagt hva eksperter innenfor ulike grener, relevante for temaet, tenker og tror om idéen. Svarene vi fikk har vi kodet inn i en SWOT-analyse som brukes som grunnlag for drøfting av hvorvidt idéen har potensiale til å bli tatt i bruk. Analysen viste i tillegg til flere fordeler, muligheter og trusler en overvekt av svakheter, dette indikerer blant annet at idéen ikke har mulighet til å bli implementert før det Norske naturbaserte reiselivet er bedre tilrettelagt for den typen turisme. Måten informasjonen om helsefordelene blir presentert spiller også en stor rolle. Begrepet helse, burde byttes ut med begrepet sunnhet for å bli en positiv fremfor en negative motivasjonsfaktor. Dersom den blir presentert på rett måte kan det til en viss grad finnes et potensiale lenger frem i tid. Dette vil i så fall kreve grundige kvantitative og kvalitative undersøkelser angående segmentets størrelse og lønnsomhetspotensiale.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectTurismenb_NO
dc.subjectNaturnb_NO
dc.subjectHelsenb_NO
dc.subjectHelsegevinsternb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectFokusgruppenb_NO
dc.subjectSWOT-analysenb_NO
dc.titleNaturens helsefordeler: en mulighet for det Norske reiselivet?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge