Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHol, Amund
dc.contributor.authorTrinh, Hoang Minh
dc.contributor.authorHelberg, Tony
dc.date.accessioned2016-11-11T13:22:43Z
dc.date.available2016-11-11T13:22:43Z
dc.date.issued2016-11-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420697
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har som formål å undersøke hvilken effekt sosialt nettverk har for veksten til norske bedrifter. Dette vil bli gjort ved å undersøke graden av sosialt nettverk hos gasellebedrifter og sammenlikne dette opp mot en kontrollgruppe. Gasellebedrifter har en stor betydning for sysselsetting og verdiskapning i et land, på grunn av rask vekst, ekspansjon og omsetning (Rasmussen 2014). Arbeidsledighet er et stort problem, og Ringstad (2011) hevder at det er at av de mest sentrale økonomiske og politiske problemene som finnes. Ved å avdekke kriterier som kan hjelpe bedrifter til å vokse raskere, vil man kunne bidra til å øke antall arbeidsplasser som skapes. I Norge blir dette mer relevant, etter at oljebransjen har begynt å stagnere og det norske arbeidsmarkedet møter mer usikre tider. Resultatene av undersøkelsen vil være til stor hjelp for å øke forståelsen, og dermed bedre tilretteleggelse for vekst, som igjen vil føre til at det skapes mer verdi og arbeidsplasser i samfunnet. Vi benyttet oss av kvantitative undersøkelser, i form av spørreundersøkelser, for å kunne svare på problemstillingen: “I hvor stor grad påvirker sosialt nettverk veksten til gasellebedrifter?”. Utvalget som skal undersøkes, består av en gruppe gasellebedrifter og en tilsvarende kontrollgruppe bestående av små- og mellomstore bedrifter (SMB). Oppgaven vil argumentere for at sosialt nettverk kan bli sett på som et langsiktig konkurransefortrinn for bedrifter, ut fra et ressursbasert syn. Sosialt nettverk som fagfelt er omfattende, og vil bli delt inn i fire underkategorier; nettverkstetthet, nettverksposisjon, nettverksstyrke og nettverksstørrelse. Dette legger grunnlaget for våre fire hypoteser, som viste seg å ikke være signifikante. Undersøkelsen viste ikke noe signifikant forskjell på sosialt nettverk mellom gasellebedriftene og kontrollgruppen. Derimot viser undersøkelsen at alder og utdannelsenivået var lavere hos gasellebedrifter (daglig leder), enn hos kontrollgruppen. Dette kan sees i sammenheng med at gasellebedrifter ofte er yngre og mindre. Hvilken bransje bedriften opererer i og konjunkturen til økonomien vil kunne påvirke om en bedrift blir kategorisert som en gaselle. Hurtig vekst kan føre med seg mange nye utfordringer, som kan hindre optimal bruk av ressurser, som for eksempel vedlikehold og utnyttelsen av sosial kapital. Dette kan være problematisk for gasellebedrifter som opplever større vekst enn andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosialt nettverknb_NO
dc.subjectnorske bedrifternb_NO
dc.subjectgasellebedrifternb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleVekstbedrifters sosiale nettverknb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge