Sosiale epidemier - En studie av hva som leder til smittsom atferd
Abstract
Oppgavens overordnede problemstilling er: Hvordan legger norske
markedsføringspraktikere opp til sosiale epidemier, og hvordan samsvarer det med
eksisterende teori? Oppgavens hensikt er å få en dypere forståelse for de
underliggende mekanismene som skaper sosiale epidemier. Da det var en beskjeden
mengde litteratur knyttet til fenomenet, ønsket vi å teste denne teorien opp mot noen
av Norges mest anerkjente markedsføringspraktikeres kunnskaper og erfaringer.
Ekstra spennende var det da lignende studier ikke har blitt gjennomført i norsk
kontekst tidligere. Ved å kategorisere teorien og benytte oss av disse temaene i
intervjuguiden, fikk vi god oversikt som gjorde at vi kunne se etter sammenhenger
mellom eksisterende teori og hvordan sosiale epidemier fungerer i praksis.
Intervjuguiden besto også av åpne spørsmål som la til rette for nye funn utover teorien
som skulle settes på prøve.
I oppgaven undersøkte vi ti ulike prinsipper, og fant ut at det var klare sammenhenger
mellom eksisterende teori og norske eksperters kunnskaper og erfaringer om sosiale
epidemier. Vi fant dog ut våre informanter fokuserer mest på de teoretiske
prinsippene som omhandlet hvordan en bør kommunisere til målgruppen for å skape
engasjement, fremfor hvordan en kan manipulere budskapet for å få mennesker til å
ubevisst spre informasjonen videre. For å oppnå spredning av holdninger, produkter
og ideer mente informantene at en er avhengig av å gå inn i populistiske verdener,
møte målgruppene på deres premisser, samt tilføre noe til deres liv. Om en ikke gjør
dette vil målgruppene være mindre mottagelige for budskapet og dermed heller ikke
føre til spredning. Det hersket liten tvil blant informantene om at sosiale epidemier
startes av noen få innflytelsesrike personer, med et nytenkende budskap, og at sosiale
epidemier er et svært kontekstuelt fenomen. Utover anvendt teori avdekket også
undesøkelsen sannhet i kommunikasjonen som en svært viktig dimensjon for å øke
sannsynlighet for spredning av informasjon.