Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEilertsen, Ingveig
dc.contributor.authorLangeland, Mona
dc.date.accessioned2016-11-15T13:30:25Z
dc.date.available2016-11-15T13:30:25Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421032
dc.description.abstractContent marketing er et begrep som stadig blir omtalt i reklame- og kommunikasjonsbransjen. Likevel finnes det konseptuelle uenigheter om hva begrepet er og består av. I vår avhandling ønsker vi å undersøke hvordan content marketing skiller seg fra andre markedsføringsbegreper og strategier, ved å se til publiserte forskningsartikler. Videre vil vi måle hvordan bruk av content marketing-annonser kan øke kjøpsintensjon og involvering hos kunden, sammenlignet med tradisjonell markedsføringsannonse. Oppgavens forskningsspørsmål er følgende; Hvilke(n) effekt(er) har content marketing på forbrukerens involvering og kjøpsintensjon? På bakgrunn av de litterære funnene har vi utviklet to hypoteser som baserer seg på hvilken positiv effekt content marketing kan ha på involvering og kjøpsintensjon. For å kontrollere omliggende faktorer har vi tatt i bruk kontrollvariablene merkekjennskap og involvering til annonsen. Samtidig har vi tatt i bruk bytteteorier for å beskrive og forklare de omliggende elementene som kan ha hatt en effekt på resultatet av eksperimentet. Som følge av at vi ønsker å måle en kausal årsakssammenheng, gjennomførte vi et eksperiment. Ved bruk av Qualtrics fordelte vi respondentene inn i en eksperiment- og kontrollgruppe, hvor de enten ble stimulert for en content marketing-annonse eller tradisjonell markedsføringsannonse. Resultatene av undersøkelsen peker i retning av en signifikant forskjell i respondentens kjøpsintensjon ved bruk av content marketing, men ikke en signifikant forskjell til involvering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectinnholdsmarkedsføringnb_NO
dc.subjectcontent marketingnb_NO
dc.subjectkjøpsintensjonnb_NO
dc.titleContent marketings effekter på involvering og kjennskapnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge