Påvirkningsfaktorer for norsk entreprenørskap i Kamerun
Abstract
Hensikten med bacheloroppgaven var å undersøke og å finne frem til hvilke faktorer innad i kultur og relasjonsbygging som ser ut til å ha størst påvirkning ved en bedrifts etablering i et fremvoksende marked på det afrikanske kontinentet. Altså hva som påvirker et internationalt- og tverrkulturelt samarbeid, ved å se til forretningskultur og hva som ser ut til å skille våre utvalgte markeder Norge og Kamerun., aller mest.
Slik det fremgår i problemstillingen vår:
Hvordan påvirker kulturelle faktorer og relasjonsbygging norsk entreprenørskap i Kamerun?
For å undersøke og finne frem til svar på problemstillingen, har vi nå gjennomført en kvalitativ studie som er gjennomført med et casedesign, basert på en bedrift (enkelcase) med flere analyseenheter. Vi gjennomførte dybdeintervjuer med fem ulike informanter. Disse ble valgt ut ved hjelp av rekrutteringsmetoder som snøballmetoden og kriteriebasert utvelgelse. Våre informanter har dermed etter våre fastsatte krav, enten selv vært tilstede i Kamerun, kjennskap til kulturen i landet, god faglig tyngde på felter og hvor deres jobb berører kultur og relasjonsbygging i det daglige.
Resultatene fra analysen og drøftingen viser at tre kulturelledimensjoner er fremtredende:
Individualistisk kontra kollektivistisk, universalisme kontra partikularisme og oppnådd status kontra tilskrevet status. I tillegg vil problematikken og spørsmål rundt korrupsjon kunne påvirke. Vi fant også ut at elementer for å kunne etablere tillit og et forpliktende engasjement er tilstedeværelse, tålmodighet og tid tre viktige nøkkelfaktorer for å kunne bygge gode relasjoner.