Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRolfsen, Ida Løkken
dc.contributor.authorReiersrud, Benedikte
dc.contributor.authorØstengen, Sindre
dc.date.accessioned2016-11-18T08:47:49Z
dc.date.available2016-11-18T08:47:49Z
dc.date.issued2016-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421728
dc.description.abstractDen moderne husholdningen har mange oppgaver og aktiviteter som må gjennomføres i løpet av de 24 timene vi har til rådighet hver dag, dette kan lede dem inn i tidsklemmen. Men er realiteten at småbarnsforeldre er så preget av tidsklemma at de benytter seg av tjenesteutsetting av oppgaver i hjemmet? Samfunnet vi lever i er i aller høyeste grad dynamisk og stadig i endring, hele tiden på jakt etter nye løsninger som kan gjøre hverdagen enklere for forbrukerne. Formålet med oppgaven ble på bakgrunn av dette å undersøke tjenester i hjemmet, som fokuserer på å spare tid for den moderne familien. Dette genererte problemstillingen: “Er det noen sammenheng mellom tidsklemmen og kjøp av tjenester i hjemmet”. Med utgangspunkt i problemstillingen gjennomførte vi en kvalitativ undersøkelse. Der vi gikk induktivt til verks og gjennomførte åtte dybdeintervjuer, som ga oss en dypere forståelse av fenomenet. Under analyse- og tolkningsprosessen selekterte vi den relevante teorien med hensyn til funnene fra datamaterialet. Med dette datamaterialet så vi at teorien om det komparative fortrinn, og The Theory of Reasoned Action ble de to sentrale teoriene i oppgaven. Hovedfunnene i undersøkelsen antyder at informantene i mange tilfeller hadde et økonomisk perspektiv til de ulike tjenestene, uansett om holdningen var positiv eller negativ. I denne sammenhengen så vi tendenser til at kjønnsroller og prissensitivitet var en påvirker i tillegg til det økonomiske perspektivet. En annen viktig påvirker til kjøp av tjenester er subjektive normer, også omtalt som sosial aksept. Funnene kan i tråd med Theory of Reasoned Action tyde på at sosial aksept har en sterkere påvirkning enn holdningen til de ulike tjenestene, men allikevel ikke den direkte årsaken til et kjøp. Vi antok at stress kunne bli et sentralt tema i henhold til at stress ofte blir brukt som et synonym for tidsklemmen. Funnene tyder derimot på at det er en diskrepans mellom opplevd stress og tidsbruk blant informantene. Allikevel påpeker informantene at de opplevde “morgenhelvete” som den mest hektiske tiden av døgnet. På bakgrunn av funnene og refleksjonen vi har gjort i vår oppgave, kan dette bidra til å belyse aspekter bak kjøp av tjenester i hjemmet hos småbarnsfamilier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjecttidsklemmenb_NO
dc.subjecthusholdningnb_NO
dc.subjecttjenesteutsettingnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleSammenhengen mellom tidsklemmen og kjøp av tjenesternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge