Merkevarebygging på sosiale medier - Hvordan påvirker kundene til Norwegian hverandre gjennom ”likes” og kommentarer, og hvordan påvirker dette merkevarer?
Abstract
Besvarelsen tar utgangspunkt i vår interesse for sosiale medier, og påvirkningskraften
disse mediene har. Sosiale medier brukes aktivt i dagens samfunn og forskning viser
at fenomenet kan være et nyttig verktøy for de fleste bedrifter, så sant det brukes på
riktig måte. Vi ønsket å kartlegge hva kundene mener er viktig at bedrifter fokuserer
på ,samt hvordan bruken av sosiale medier påvirker merkevaren. For å jobbe opp mot
noe konkret, har vi valgt å knytte problemstillingen til flyselskapet Norwegian. På
bakgrunn av dette har vi utformet følgende problemstilling:
“Hvordan påvirker kundene til Norwegian hverandre gjennom “likes” og
kommentarer, og hvordan påvirker dette merkevaren?”
Hovedfokuset gjennom oppgaven har vært å se på viktigheten av sosiale medier i
bedriftssammenheng og hva kunder forventer fra en merkevares Facebook-side. Vi
har valgt å benytte oss av flere forskjellige kilder som belyser tema og
problemstillingen.
Besvarelsen benytter en kvalitativ innsamlingsmetode og har en fenomenologisk
tilnærming. Vi har i hovedsak benyttet oss av dybdeintervjuer, men har også observert
Norwegian på sin Facebook-side. Det ble gjennomført syv dybdeintervjuer med en
semi-strukturert intervjuguide. Respondentene er valgt ut basert på vår antagelse om
deres erfaringer og kjennskap til flyselskapet og sosiale medier.
Vi fikk innhentet relevant informasjon fra hver informant og dette har dannet
grunnlaget for vår besvarelse. Oppgaven konkluderer med at det våre informanter
ønsker ut av en bedrifts Facebook-side, er en kombinasjon av tilbud, informasjon og
bilder. Bedrifter må finne balansen mellom å poste for ofte og for sjeldent. Vi får
inntrykk av at Norwegian mestrer dette på en god måte. Oppgaven konkluderer også
med at våre informanter i liten grad blir påvirket av kunder som de ikke kjenner, men
WOM og egne erfaringer spiller inn på hvordan Norwegian fremstår som merkevare.