I hodet på de beste selgerne i Aftenposten
Abstract
I denne oppgaven ser vi på hva som kjennetegner de beste selgerne i Aftenposten fra et nytt
teoretisk utgangspunkt som det er forsket lite på. Dette utgangspunktet er selvledelse som kort
kan defineres som hvordan man leder og motiverer seg selv. Videre kan det deles inn
atferdsbaserte strategier og kognitive strategier. Dette er henholdsvis strategier for målsetting
samt strategier for å påvirke egne tanker. Disse vil bli brukt som et rammeverk for vår
oppgave. Problemstillingen er: ”Hvordan påvirker selvledelse salgsprestasjon”. For å svare
på problemstillingen vil det bli foretatt et kvalitativt dybdeintervju av 6 selgere i Aftenposten.
Det vil bli sett på hva som skiller de beste fra de mindre gode, i lys av selvledelses teorien. Vi
finner i oppgaven at den beste selgeren er den som er desidert mest opptatt av selvledelse.
Videre finner vi at det i Aftenposten er en hygienefaktor for salgsprestasjon å tilpasse
salgspitchen til ulike kunder. Vi finner også at de beste selgerne skiller seg ut fra de mindre
gode ved at de fokuserer på konkurranse. I oppgaven finner vi indikasjoner på at videre
forskning på selvledelse og salgsprestasjon vil være interessant.