Beacon-teknologi - fremtidens kundebehandling eller en trussel for personvernet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421996Utgivelsesdato
2016-11-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Smarttelefoner har blitt en naturlig del av våre liv. Alt man gjør på smarttelefonen, blir
lagret som såkalte “big data”. Dette er verdifull informasjon for bedrifter, da de får mer
detaljert bilde av hva forbrukere ser, eller holder på med i det virkelige liv. Det kan
oppstå et dilemma ved hvor langt selskapene er villige til å strekke seg, for å samle inn
informasjon om sine kunder. Beacons er en ny teknologiform og fungerer via små
apparater som kommuniserer med kunder gjennom app eller melding. Ved å ha relevant
kunnskap om kundepreferanser, kan bedrifter sende målrettet reklame til hvert enkelt
kunde. Datatilsynet har uttrykt beskymring overfor teknologiformen fordi bedrifter kan
samle inn personopplysninger om enkeltmennesker. Med bakgrunn i følgende ønsket vi å
avdekke hvor bevisste holdninger forbrukere og bedrifter har til innsamling av
personopplyninger gjennom problemstillingen: “Hvordan påvirker beacon-teknologi
forbrukernes personvern?”
Vi valgte å benytte en kvalitativ metode for å avdekke problemområdet, siden det ikke
fantes noen tidligere forskning. Vi foretok et strategisk utvalg og endte opp med 8
forbrukere og 4 bedrifter. Funnene blir til slutt presentert i en holdningsmatrise, der
forbrukere og bedrifter sammenlignes.
Vår konklusjon er at det er ulike holdninger mellom forbrukere og bedrifter. Forbrukere
fremmer en negativ, men ubevisst holdning til bruken av beacons. Da temaet er nytt og
ukjent, oppstår det skepsis til teknologien og personvern. Frykten for at
personopplysningene skal misbrukes er gjennomgående. Likevel avdekker vi kognitiv
dissonans, da de fleste forbrukere vil benyttet tilbudene fra beacons, til tross for negative
holdninger angående personvern. Resultatene viser at bedriftene er mer bevisste enn
forbrukere. Bedriftene ønsker å gi kundene en bedre kjøpsopplevelse. Det er
motstridende meninger om hvordan beacons kan brukes gjennom to-veis kommunikasjon
mot kundene. Det hevdes derimot at det helhetlige målet med opplysningene er å gjøre
tilbudene mer relevante og personlige for hver enkelt kunde - da dette kan skape et
konkurransefortrinn.