Japansk språklærings-app
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453394Utgivelsesdato
2017-09-06Metadata
Vis full innførselSammendrag
På bakgrunn av mangel på gode japanske apper for språk så har jeg i denne oppgaven jobbet
med utvikling av en brukervennlig app. Denne skal gi nybegynnere en god innføring i
japansk med fokus på motivasjonsfaktorer. Det finnes i dag mange “håpløse” lærings-apper
på Google Play som gir brukere en kjedelig opplevelse i å lære seg japansk. De har mangel av
grammatiske forklaringer og progresjon i læringsprogrammet.
Jeg har i denne oppgaven jobbet med problemstillingen “Hvordan skal et digitalt
læringsprogram med høy kvalitet av læringstiltak bli designet?”. Jeg har jobbet med
brukertesting av tre prototyper og kartlegging av konkurrerende apper. Under
brukertestingene har jeg gjort funn på variasjon av behov hos de ulike brukerne og under
ulike deler av appene. De har gitt meg mye innsikt på hva som skal til for å komme frem til
en god løsning på oppgaven.
Under research i litteratur har jeg kommet over gode kilder som tar i bruk spill som
læringsprogrammer. Kildene forteller om ulike motivasjonsfaktorer og de har jeg brukt som
grunnlag for design og motivasjon til språklærings-appen. til denne oppgaven. Når det
kommer til det visuelle designet har jeg hentet inspirasjon fra tradisjonell japansk kunst og
undersøkt designprinsipper for digitale flater.
Ut ifra resultater fra teori, metodebruk og datainnsamling så har jeg kommet frem til et design
på språklærings-appen som skal ha et bra brukergrensesnitt. Det inneholder et godt
læringsprogram som forteller brukeren ulike grammatiske regler, gir tilbakemeldinger på
oppgaver og viser brukerens progresjon i programmet.