Norske hotellprisers utvikling
Abstract
I denne oppgaven er det forsket på fenomenet hotellpriser i Norge. Dette fronomenet er det
mange ulike meninger om, men nokså lite forskning rundt. Bacheloroppgaven min har som
formål å se på hovedtiltak som den norske hotellbransjen kan iverksette i dag for å kunne øke
sine priser. For å kunne foreslå tiltak har jeg sett på ulike årsaker til at prisen ikke har økt de
siste 10 årene. Jeg har lagt vekt på statistikk og den kunnskap om norske hotellpriser og solgte
gjestedøgn som er blitt forelest i på Høyskolen Kristiania.
Jeg har benyttet kvalitativ forskningsdesign med fem semi-strukturerte dybdeintervjuer. Mine
informanter ble strategisk utvalgt, der alle fem er personer med stor grad av faglig
kompetanse innenfor Revenue Management og relevant oversikt over det norske
hotellmarkedet. Informantene ble stilt samme spørsmål uavhengig av deres stilling og hvilket
hotell eller bedrift de arbeider for. På denne måten kunne jeg få tilstrekkelig informasjon for å
forstå deres meningsinnhold.
Ut i fra litteraturgjennomgang og arbeid med temaet kom jeg frem til følgende
problemstilling: Hvorfor har ikke hotellprisene og RevPAR i Norge økt de siste 10 årene, og
hva må gjøres for å snu denne utviklingen?
Mine funn er basert på informantenes meningsinnhold og relevant teori på området. Etter endt
forskning satt jeg igjen med funn som også ble brukt som underkategorier i intervjuguiden.
Funnene som omhandler årsaker til at hotellprisene og RevPAR ikke har økt de siste 10 årene
er følgende: Markedskamp, kapasitetsvekst, svikt ved tankesettet Revenue Management,
næringslivet og konjunkturer, etterspørsel, avtalepriser og tredjepartskanaler. Funnene over
hva som må gjøres for å snu denne utviklingen er følgende: Markedssamarbeid,
produktdifferensiering og produktutvikling, kapasitetsstopp, verdibasert prising, øke
etterspørselen, dynamiske avtalepriser, god håndtering av distribusjonskanalene og en god
prispolitikk. Disse temaene finner jeg igjen i tidligere litteratur som omhandler samme tema,
dog fra land utenfor Norge.