Bakgrunnsmusikkens påvirkning på kvinners kjøpsatferd
Abstract
I denne bacheloroppgaven ønsket vi å kartlegge hvordan musikk kan påvirke kvinner i en
kjøpsprosess. Vi valgte å avgrense til kvinner da forskning viser at kvinner har et annet
handlemønster enn menn.
Problemstillingen vi ønsket å besvare lyder som følger; “hvilken musikksjanger har størst
positiv effekt på kvinners kjøpsatferd ved kjøp av kvinneartikler på Riccovero Byporten?”. Vi
valgte å definere “positiv effekt” som spontan handel, da tidligere forskning tyder på at
musikk kan påvirke kundens humør, som igjen kan resultere i spontan handel.
Vi valgte å besvare problemstillingen gjennom en kvantitativ tilnærming, hvor vi utførte et
felteksperiment hos Riccovero Byporten. I tillegg til eksperimentet gjennomførte vi en
spørreundersøkelse hvor utvalget var handlende kvinner. Fokuset på spørreundersøkelsen var
i hvilken grad kjøpet var spontant, og responsen vedrørende dette var viktig for å kunne
besvare problemstillingen. Eksperimentet ble gjennomført over tolv dager, hvorav fire
forskjellige musikksjangere ble spilt tre dager hver. Disse fire sjangerne utgjorde en
kontrollgruppe og tre eksperimentgrupper. Kontrollgruppen bestod av sjangeren pop, da dette
er sjangeren som spilles daglig hos Riccovero Byporten. De tre resterende sjangrene bestod av
rock, klassisk og R&B, og fungerte som manipulasjoner i eksperimentet.
I analysen av eksperimentet la vi vekt på salgstall for å se den prosentvise endringen mellom
eksperimentgruppene i forhold til kontrollgruppen. Av hensyn til bedriften er tallene fremstilt
i prosent, hvorav kontrollgruppen er utgangspunktet og fremstilt som hundre prosent. I tillegg
la vi vekt på graden av spontanitet mellom gruppene sett opp mot hverandre. Vi la resultatene
fra spørreundersøkelsen inn i SPSS for å senere foreta ANOVA-analyser. Deretter la
vi salgstallene inn i Excel for å kunne gi en beskrivende analyse.
Basert på resultatene fra eksperimentet og spørreundersøkelsen har vi i vår konklusjon
antatt at R&B gir størst positiv effekt på kvinners kjøpsatferd på Riccovero Byporten. På en
annen side kan vi ikke si dette med sikkerhet da resultatene fra spørreundersøkelsen ikke ga
signifikante funn.