Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøgalmen, Cecilie
dc.contributor.authorHovland, Ingrid
dc.contributor.authorHøimyr, Monika
dc.date.accessioned2017-09-18T12:38:47Z
dc.date.available2017-09-18T12:38:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455170
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ønsket vi å kartlegge hvordan musikk kan påvirke kvinner i en kjøpsprosess. Vi valgte å avgrense til kvinner da forskning viser at kvinner har et annet handlemønster enn menn. Problemstillingen vi ønsket å besvare lyder som følger; “hvilken musikksjanger har størst positiv effekt på kvinners kjøpsatferd ved kjøp av kvinneartikler på Riccovero Byporten?”. Vi valgte å definere “positiv effekt” som spontan handel, da tidligere forskning tyder på at musikk kan påvirke kundens humør, som igjen kan resultere i spontan handel. Vi valgte å besvare problemstillingen gjennom en kvantitativ tilnærming, hvor vi utførte et felteksperiment hos Riccovero Byporten. I tillegg til eksperimentet gjennomførte vi en spørreundersøkelse hvor utvalget var handlende kvinner. Fokuset på spørreundersøkelsen var i hvilken grad kjøpet var spontant, og responsen vedrørende dette var viktig for å kunne besvare problemstillingen. Eksperimentet ble gjennomført over tolv dager, hvorav fire forskjellige musikksjangere ble spilt tre dager hver. Disse fire sjangerne utgjorde en kontrollgruppe og tre eksperimentgrupper. Kontrollgruppen bestod av sjangeren pop, da dette er sjangeren som spilles daglig hos Riccovero Byporten. De tre resterende sjangrene bestod av rock, klassisk og R&B, og fungerte som manipulasjoner i eksperimentet. I analysen av eksperimentet la vi vekt på salgstall for å se den prosentvise endringen mellom eksperimentgruppene i forhold til kontrollgruppen. Av hensyn til bedriften er tallene fremstilt i prosent, hvorav kontrollgruppen er utgangspunktet og fremstilt som hundre prosent. I tillegg la vi vekt på graden av spontanitet mellom gruppene sett opp mot hverandre. Vi la resultatene fra spørreundersøkelsen inn i SPSS for å senere foreta ANOVA-analyser. Deretter la vi salgstallene inn i Excel for å kunne gi en beskrivende analyse. Basert på resultatene fra eksperimentet og spørreundersøkelsen har vi i vår konklusjon antatt at R&B gir størst positiv effekt på kvinners kjøpsatferd på Riccovero Byporten. På en annen side kan vi ikke si dette med sikkerhet da resultatene fra spørreundersøkelsen ikke ga signifikante funn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectKjøpsatferdnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleBakgrunnsmusikkens påvirkning på kvinners kjøpsatferdnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal