Mobilteknologi - en påvirkningsfaktor for servicekvalitet og kundetilfredshet ved Comfort Xpress
Abstract
I denne avhandlingen ser vi på temaet mobilteknologi og dens påvirkning av
serviceopplevelsen innenfor hotellnæringen. Kundeservice er kjent som en svært viktig del av
leveransen av en tjeneste, og vil i samhandling med kundens forventninger og møtet med den
ansatte, spille en vesentlig rolle i kundens tilfredshet og verdiopplevelse. Med en vekst av
innovative og teknologiske løsninger innen turismesektoren, og økt bruk av mobile
applikasjoner ved tjenesteytende bedrifter, ønsker vi å gjøre oppmerksom på nye aspekter ved
kundemøtet. Gjennom oppgaven ønsker vi å vise hvordan teknologiske fremskritt vil bli en
stadig større del av hotellnæringens utvikling, og vi vil bidra til en økt forståelse av hvilke
påvirkningsfaktorer det har i møte med leveranse av servicekvalitet og kundetilfredshet.
Avhandlingens teoretiske forankring tar utgangspunkt i relevant teori knyttet opp mot
problemstillingen. Vi gjør rede for teori innen service og teknologi og tar utgangspunkt i
Andreassen (2008) som omhandler forholdet mellom kunde, bedrift og serviceleveranse.
Deriblant ser vi nærmere på forventninger, kundetilfredshet og servicekvalitet, før vi belyser
utviklingen av mobilteknologi ved hotellsektoren. Vi vil belyse teknologiens utvikling ved
mobile enheter og trender i lys av nye distribusjonsmuligheter for tjenesteytende bedrifter.
For å få tilstrekkelig informasjon og kunnskap innen tematikken, har vi valgt å gjennomføre
en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervju. Innsamlingsmetode og utvalg ble
strategisk gjennomført for å kunne besvare vår problemstilling på et dypere nivå.
Ut i fra våre undersøkelser viser det seg at servicekvaliteten er bestående av flere faktorer og
der den teknologiske tematikken handler om mottakelse og aksept, brukervennlighet og
brukerterskel. Hvordan mobilteknologiske løsninger beror konsument er individuelt preget og
baseres på digital kompetanse. Servicekvalitet er et subjektivt og individuelt begrep, bedrifter
kan tilrettelegge og imøtekomme kundens forventninger, men hvorvidt dette er dekkende og
gjeldende for alle overnattende vil ikke være av generaliserende kontekst.