Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjøflot, Henriette
dc.contributor.authorEriksen, Nora Rognstad
dc.contributor.authorGaard, Inger Helene
dc.date.accessioned2017-10-07T08:22:38Z
dc.date.available2017-10-07T08:22:38Z
dc.date.issued2017-10-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459026
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven er det undersøkt hvordan nyansatte opplever å bli inkludert i en allerede eksisterende organisasjonskultur. Det er antatt at bedrifter har strategier for å skape en god organisasjonskultur som fører med visse positive effekter, som blant annet lavere turnover, høyere prestasjoner og sterkere sosiale relasjoner. Ved å benytte onboardingstrategier er målet å få den nyansatte inn i organisasjonskulturen slik at de kan være med på å skape disse effektene. Eksisterende forskning dekker dette på et overordnet nivå, men det er derimot lite forskning på hvordan denne prosessen oppleves av de ansatte. Ved å undersøke hva nyansatte mener har størst betydning for å bli involvert på en ny arbeidsplass, er det ønskelig å kunne inspirere de som utarbeider onboardingstrategier, slik at de kan bli enda bedre. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling undersøkt og besvart: “Hvilke elementer av onboardingstrategiene har størst betydning for at de nyansatte blir involvert i organisasjonskulturen?” Det har blitt gjennomført 17 kvalitative dybdeintervjuer med respondenter fra fem bedrifter i Oslo og Akershus. Studiens funn viser at bedriftene benytter ulike onboardingstrategier, men det er noen elementer som går igjen og har hatt betydning for de nyansatte. Et av funnene fra undersøkelsen viser at det er nødvendig med en tydelig forventningsavklaring. Det ser ut til at det er positivt om det er en person som tar ansvar for den nyansatte, ved å bistå med faglig og sosial opplæring. Et interessant funn var at det er tydelig forskjell mellom hva unge og eldre ansatte ønsker av sosiale aktiviteter i og utenfor arbeidstid. Det kom og frem at nyutdannede, eller arbeidstakere med lite erfaring, trenger mer oppfølgning enn de med mye erfaring. Ved å ta hensyn til disse funnene under utarbeidelse av fremtidige onboardingstrategier, øker sannsynligheten for at de vil treffe den nyansattes behov bedre. Det gjøres oppmerksom på at alle figurene i oppgavene er laget av oppgaveforfatterne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectNyansattenb_NO
dc.subjectOnboardingnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.title”Alle kjenner apa, apa kjenner ingen” - Onboarding, finn din plass i organisasjonskulturennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal