”I hvilken grad vil selvledelse bidra for å realisere intensjoner til handlinger?”
Abstract
På bakgrunn av vår store interesse for tematikken selvledelse og hvordan det kan bli benyttet
som hjelpeverktøy for selvutvikling, ønsker vi å finne ut hvorfor noen individer stort sett
gjennomfører det de har sagt og planlagt å gjøre, mens noen ikke alltid evner å gjøre tanker til
proaktive handlinger. Dette gir utgangspunkt for problemstillingen vår:
“I hvilken grad vil selvledelse bidra for å realisere intensjoner til handlinger?”.
For å på best mulig måte besvare vårt forskningsspørsmål har vi benyttet oss av
metodetriangulering, hovedtyngden ligger i det kvalitative perspektiv. Vi har utvalgte ledere
som målgruppe og har fulgt disse gjennom denne forskningsprosessen hvor vi har forsket på
deres atferdsmønster og innhentet empiri ut i fra deres eget perspektiv. Videre har vi i
etterkant utført dybdeintervjuer for nærmere observasjon og dermed innhentet rikere empiri i
en annen kontekst. Til slutt har vi kategorisert empirien systematisk, for å få en indikasjon på
hva som må ligge til rette for at informantene vil kunne bevege seg fra tanker og intensjoner
til proaktive handlinger.
Vi ønsker å belyse og bevisstgjøre tematikken selvledelse for våre informanter da vi mener at
det kan være et hjelpeverktøy som vil bidra til å evne gjennomføring hos individet. Basert på
våre empiriske funn og gjennom byggeklossene (jf. kategorisering) vi har brukt for å utforme
vår teori, har vi konkrete anbefalte strategier til våre informanter, for hvordan de bevisst kan
lede seg selv til å evne gjennomføring.
Vår konklusjon for å oppnå selvledelse er at prosessen må starte i selvet, og vår forskning
viser at det er visse momenter som vi mener ligger bedre til rette enn andre. Følgende
momenter er; aktør, rasjonell, bevisst, verdibevisst, høy selvinnsikt og høy
gjennomføringsevne. Ved å følge vår teori utarbeidet med bakgrunn for momentene mener vi
dette vil gi et godt utgangspunkt for å bevege seg fra en intensjon til en proaktiv handling.