Hvilke faktorer påvirker holdninger til kjøp av elbil?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459129Utgivelsesdato
2017-10-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Siden 1997 har det vært en kraftig økning av elbiler på bilmarkedet. På det norske
bilmarkedet står elbil for 16, 5 prosent av alle nyregistrerte biler ved siden av bensin, diesel
og hybrid – bil. Flere attraktive elbilattributter har blitt introdusert, blant dem miljøgevinster.
Men konsumentens oppfatning av bilens praktiske, funksjonelle og potensielle fordeler
fremstår som blandede og uklare. Ettersom bilmarkedet stadig er i endring har denne
oppgaven fokusert på hva som er driverne bak interessen for elbil som har ført meg til
følgende problemstilling: Hvilke faktorer påvirker holdninger til kjøp av elbil? Formålet med
denne oppgaven er å få en bedre forståelse for hva som driver holdningen til en som eier eller
ønsker å kjøpe elbil. Kategoriteori, assosiasjonsteori og holdningsteori vil bli brukt til å
besvare problemstillingen. En kvalitativ undersøkelse har blitt utført hvor de viktigste
faktorene har blitt avdekket. Disse ble så brukt i en kvantitativ undersøkelse hvor resultatene
viste et signifikant forhold mellom de uavhengige variablene ”økonomi”, ”samfunnsansvar”
og ”ekstrabil” og den avhengig variabelen ”holdning” (til elbil). Da økonomi hadde et sterkt
positivt forhold, hadde samfunnsansvar og ekstrabil et negativt forhold. Bacheloroppgaven
konkluderer derfor med at økonomi er den viktigste driveren bak en positivt holdning, og
ekstrabil og samfunnsansvar påvirker holdningen negativt. Dette burde bli reflektert i
markedskommunikasjon.